onsdag 27 maj 2015

Spindlar

Varje morgon och kväll sätter jag mig för att skriva ett inlägg här - men inte blir det något av. Det blir inte mycket av någonting som jag hade tänkt.

Igår kväll fastnade jag på Spindelnätet, en facebookgrupp som startats av den eminenta Kajsa Mellbrand. Jag är mäkta imponerad av denna kvinna må jag säga. Så kunnig, hjälpsam och vänlig. Stämningen i gruppen är mycket god och där är många kunniga och hjälpsamma spindelentusiaster. Jag har aldrig sett en negativ eller suckig kommentar där. Det finns en vanlig hemsida också.

Igår försökte jag mig på att arta min första spindel. Det gick inte så där hejans bra. Men jag fick hjälp och tålmodiga svar på mina frågor och nu vet jag att denna kompis är en tallsektorspindel (Stroemiellus stroemi).


Jag trodde att det var en Pachygnata, men så var det alltså inte. Skillnaden, fick jag förklarat för mig, är att en Pachygnata har mörkare käkar. Stoemiellus har käkar i samma färg som framkroppen och den har ibland annulerade (randiga) ben, vilket min har. Tydligen ska mönstret på framkroppen också skilja sig åt, men jag ser då inget mönster på någon av dem. Än. 

Jag jobbar vidare på att lära mig lite om spindlar.

Här kan man se ett par filmer om spindlar där Kajsa Mellbrand medverkar.

Hoppspindlar

Presentspindlar (rovspindlar)

Husspindel




2 kommentarer:

Viola_T sa...

Underbart nördigt :-)

Scylla sa...

Ha ha! Tycker du att spindlar är nördigt? Jag känner mig inte så nördig när jag håller på med det, men det kanske jag är :)