fredag 3 april 2020

Jag ringer mina


Jag ringer hit och jag ringer dit. Pappa med höftfraktur och covid på sjukhus i Stockholm och mamma med perforerad gallblåsa på sjukhus i Skåne. De svarar inte och jag ringer om och ringer om. Båda låter som att de tycker att det är jobbigt att jag ringer, men jag gör det i alla fall. Kanske är de bara trötta och orkar inte riktigt prata. Jag håller samtalet kort, men jag vill att de ska veta att jag tänker på dem, känna att jag bryr mig.

Mamma kan inte betala sina räkningar i det skick hon är. Och så ringer jag och ringer för att se om jag kan lösa det. Det kan jag inte. Inte hittills i alla fall. Kanske förbättras hon såpass att hon i alla fall kan minnas sitt bank-id och jag kan be någon ur personalen att hjälpa henne. När jag var nere och hade möjlighet att logga in kunde hon inte minnas siffrorna.

Jag ska passa på att deklarera i helgen.

Hur går det med mammas deklaration?


Bild: Ofelia av Margaret Macdonald

Inga kommentarer: