lördag 4 april 2020

Luktärter


Jag hittade en artikel om luktärtssådd. Det finns säkert tusen, men i den här var det en kvinna som berättade att luktärter inte alls är särskilt känsliga, illustrerat av en bild med små luktärtsplantor med snö på. Vidare att man inte alls behöver lägga fröna i blöt och att hon alltid sår tätt i krukor med hårt packad jord. Typ tvärt emot vad jag alltid gjort. Jag har inte bara lagt i blöt, utan även filat fröna, och sedan sått dem ett och ett i löst packad jord i rootrainers.

Nu har jag kört enligt hennes metod: sått fröna tätt, utan att blötlägga, i krukor med ganska hårt packad jord. Jo då, de har grott hur fint som helst och nu har jag ställt ut dem. Till att börja med på farstukvisten i ett miniväxthus modell större. Senare ska jag flytta ut dem till kallbänken. Man lär så länge man lever.

Jag har fyra sorter i år, de ursprungliga Matucana och Cupani - de är förvisso rätt lika - den gammaldags Duke of York och slutligen en ny sort som jag föll för, Turquois Lagoon, som ni ser ovan.

Inga kommentarer: