lördag 23 januari 2010

Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig


Jag gillar Bodil, gör jag. Och hon är ju för söt med sina mullvadar.

Om Bodil läste det här - vilket hon inte gör - skulle hon säkert haft lust att ge mig en fet smäll för det där. Men nu läser hon ju inte, så då kan jag skriva att hon är, ack, så söt med sina mullvadar.

Bodil gillar Szymborska, inser jag. Bara en sådan sak! (Jag tillstår att jag inte kunde placera titeln, även om den verkade bekant på något vis). Jag har ett gott öga till alla som gillar Szymborska och alla som gillar katter - förtjänt eller inte. I Uppskovsgiven finns det, för övrigt, också citat av Szymborska.

Olyckan kommer aldrig ensam, olyckan kommer i stim, den frågar inte efter om kvoten är fylld eller om den kommer lägligt.
Den bryr sig inte om att det är jul, den frågar inte som du har tid eller om du har fått nog.
Den väger inte din börda innan den lgger till en till.
Ett ögonblick skonad och sedan slår den till i stort och smått.


Så skriver Bodil. Bara en sådan sak!

Inga kommentarer: