fredag 22 januari 2010

Boktok (fast inte Siv)

Strax före jul går jag in bokhandeln på stan. Det är då jag hittar Inspiration. Förutom den köper jag en anteckningsbok i vårgrönt med präglade fjärilar, en anteckningsbok i svart med skimrande trollsländor och ett litet anteckningsblock med hårda pärmar med påfåglar, guld och blå glasstenar som stängs som ett kuvert med en liten magnet Jo, kitschigt värre, men bland det finaste jag vet är skimrande trollsländor, färgen på påfågelfjädrar, fjärilar och vårgrönt. När jag går ut ur butiken är jag l y c k l i g.


Sjukhusbiblioteket är ypperligt. Lite pö om pö upptäcker jag det. Går på upptäcktsfärd. Och jag förundras över hur mycket nytt, hur mycket bra där finns. Mest har jag lånat ljudböcker till mig och barnböcker till Drakungen.

Efter att ha sett Uppskovsgiven stå utställd framme vid lånedisken, inser jag att där finns trädgårdsböcker också. Jag letar upp trädgårdshyllan, som är imponerande. I hyllorna intill står andra lockande blädderböcker.

Jag hittar Vinterns söta, Långsam mat – och lugnare liv, Vintermat, en resebok om Marocko och Svenska trädgårdar. Sedan tyckte jag att jag måste begränsa mig.

När jag går ut från biblioteket med min bokkasse är jag l y c k l i g. Det rent av kvillrar i magen av pur förväntan. Jag vet att jag aldrig kommer att laga till tryfflarna eller fudgen, men jag blir lycklig bara av att se de två systrarna i snölandskap med en korg full av lussekatter. Lycklig av att bläddra, titta på bilderna, skumma igenom recepten.


Några dagar senare går jag in på Borlänge bibliotek. När jag kommer ut med min påse innehåller den: Bodil Malmstens Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig och Kom och hälsa på mig om tusen år, Paolo Coehlos Alkemisten, Jeanette Wintersons Skapelsens kön och Virginia Woolfs 'Orlando' som CD-bok (Jag älskar filmen. Vågar jag lyssna på boken?) och tre böcker till Draken. Och jag är l y c k l i g.

Jag måste vara galen. Fyra böcker! Jag som knappt hinner läsa en innan lånetiden är slut som saker och ting ter sig i livet just nu. Men jag är en l y c k l i g galning.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är en UNDERBAR galning :)
/Siv