måndag 1 mars 2010

Psyk


Beroende.

Så mycket misär. Så mycket ångest. Så mycket lidande.

Nästan alla har psykiatriska eller neuropsykiatriska diagnoser i botten. Med tanke på detta är det klassiska bollandet med patienter mellan psyk och beroende fullkomligt absurd och inhuman.

Minst två av nio har utsatts för sexuella övergrepp i barndomen.

Jag började min ortopediplacering med att skriva ut en man som krockat drogad. Han var tämligen oglad på mig för att jag vägrade honom opioider som smärtlindring. Jag skrev en LVM-anmälan och kände mig mest som en bov, en tjallare.

Idag började jag min psykplacering med att skriva ut honom efter avgiftning. Hans första. LVM-et har lett till något positivt. Ett steg i rätt riktning. Hur långt det nu räcker.

1 kommentar:

siv sa...

Åh...! Jag blir alldeles varm.

kram,
Siv