onsdag 31 augusti 2011

Fler höns

Igår åkte Draken och jag iväg och köpte två nya hönor. Det är en ljus, ljusare än Gullviva och med svagt mönstrade fjädrar på sina ställen, och en mörk, svart och brun, men med helt annan teckning än Noppa. Draken har döpt dem till Smörblomma och Lilja.

De har varit inne större delen av dagen och jag har inte fotat dem. När Drakungen kom hem blev de emellertid utburna i hönsgården, och verkade rätt nöjda med det. Jag borde kanske ha passat på då, men det var fullt upp med annat.

Annars är det rätt hopplöst att fota höns - i synnerhet kycklingar och ungdjur. De rör sig ju hela tiden med ryckiga rörelser, och för det mesta vänder de rumpan till, så här:


En av Myntas kycklingar. Vi kanske skulle frångå blomnamnen och kalla den Rumpefjun ;)

1 kommentar:

kicki sa...

jag kan tänka mig fulare rumpor på bild!