lördag 20 augusti 2011

Hönsrapport

Mynta har fått tre kycklingar, en mörk och två blå. Jag som så gärna velat ha en blå höna, men trodde att det var hart när omöjligt att få fram. Hoppas nu bara att åtminstone en är en höna, så att de inte är tuppar bägge två. Noppas fyra övergivna kycklingar har vi stoppat in hos Mynta, och det verkar funka. Noppa själv har fått en kyckling till, och den verkar hon ta hand om - fast det ligger ett ägg (obefruktat) kvar, och vi får väl se hur hon reagerar när vi tar bort det. Således har vi nu åtta kycklingar, och det är så jäkla kul. De är vanvettigt söta.

Här är en blå hedemora (Bild tjyvad från Svenska Lanthönsklubben):



Och här är tuppen på Stora Lunån som jag tycker har så häftig färg:


Nu är det ju inte färgen som är det viktiga när man har genbanksdjur, men nog är det kul med lite olika.

3 kommentarer:

Tine sa...

Grattis till tillökningen! Kycklingar är ju så vanvettigt söta.
Skulle gärna vilja ha några här också, men mina hönor är inte alls intresserade av att ruva, tyvärr.

Scylla sa...

Tine: Du får skaffa dig några hedemoror. De är kända för att vara ruvningsvilliga :)

EvaP sa...

Det är bara kostnaderna som gör att jag inte skaffar mig ett litet hus ute på vishan med höns, mangold och rosenrabatter.