söndag 18 september 2011

Planterat

Jodå, igår lyckades jag mobilisera krafter till att hämta gödsel och plantera. Satta är ytterligare en rödbladig smällspirea, (Physocarpus opulifolius 'Diabolo'). Runt den har jag planterat rödbladig alunrot (Heuchera), vanlig 'Palace Purple', blåbladig funkia (Hosta) 'Halcyon' och (H. sieboldii) 'Elegans', ett blåbladigt gräs som heter blåelm (Elymus magellanicus), stenfjärva (Mertensia pterocarpa) och alunroten (Heuchera) 'Mint Frost'.

Runt min andra, redan planterade, 'Diabolo' har jag istället gulbladiga växter.

Därefter en hemmasådd rönn, som jag tror är en pärlemorrönn (Sorbus vilmorinii) men som kan vara en dvärgrönn (Sorbus reducta). Den stod vid Älsklingens morfars stuga ett tag, och jag har glömt vilken art det var.

Slutligen en manchurisk forsythia (Forsythia mandshurica), som ska ge både vårblom och höstfärg - mitt ex börjar redan bli vinrött.

Inga kommentarer: