söndag 13 november 2011

Växternas hemliga liv


Jo, visst var den intressant. Men den är lite osammanhängande skriven, tycker jag. Jag vet inte om det är översättningen som blivit konstig eller om originalet är likadant. De har valt att slopa de vetenskapliga namnen, för att inte "verka frånstötande på icke-botanister". Nu är jag ju i allra högsta grad en ickebotanist, men för mig är det vansinnigt irriterande att inte ha tillgång till vetenskapliga namn. I synnerhet när det till största delen handlar om något slags kvasisvenska namn, som ingen människa hört talas om. Hur ska man då kunna söka? Hur ska man kunna lära?

Över tre fjärdedelar av alla nutida växter har underjordiska svamppartners. Där ser man! Jag kanske ska vara nöjd med röksvampen som har invaderat min blå rabatt och som jag fick med hästskiten från C.

Antalet mangroveväxter är stort men de bildar ingen egen familj. De härstammar från flera familjer som inte är besläktade med varandra. På samma sätt som ökenlivet lett till att växter från olika familjer varit tvungna att anta liknande former (ie kaktusar/euphorbior som nämns tidigare i boken), har flodmynningarnas krävande liv producerat en hel grupp av ganska likartade men obesläktade trädarter som går under samlingsbegreppet mangrove. Ser man på! Jag var helt säker på att mangrove var en specifik art. Man lär så länge man lever.

Men det här vet jag faktiskt inte om jag köper: Australien har en särskilt artrik mistelflora med omkring sjuttiofem arter... Många har blad som imiterar värdartens. Det är svårt att förklara detta genom det vanliga evolutionära argumentet att likheten ger misteln vissa fördelar, exempelvis kamouflage. Det är mer troligt att den genom att ta vatten och näring från värden även suger upp vissa tillväxthormoner som påverkar bladformen... Nä men, lät inte det krystat? Inte påverkar väl tillväxthormoner bladformen?! Eller är det bara jag som är okunnig på området?

Och Roraima och tepuis hade jag aldrig hört talas om tidigare. Ja men, det är ju helt fantastiskt! Se på de här bilderna: 1 2 3. Får mig att tänka på de där svävande bergen i Avatar :)

Inga kommentarer: