måndag 28 november 2011

Dubonnet

Plötsligt fick jag för mig att jag ville ha en flaska Dubonnet. Det var något som mina föräldrar alltid hade hemma när jag växte upp och jag drack det en del i min ungdom. För något, eller ett par, år sedan blev jag bjuden på ett glas. Var? Kanske hos Mamma. Mer sannolikt där än hos Pappa. Jag tänkte att, ja men det här är ju gott, jag borde köpa mig en flaska. Men det gjorde jag aldrig. Då. Men jag travade in på Systembolaget förra veckan för att äntligen göra slag i saken. Det fanns ingen Dubonnet. Killen jag frågade hade inte ens hört talas om Dubonnet. Han sökte och det visade sig att den bara fanns på ett enda ställe i Dalarna, i Falun. Va?! Det trodde jag var något som fanns överallt sa jag häpet. För att inse att Dubonnet antagligen är väldigt mycket 70-tal och väldigt mycket ute. (Ja, inte bara 70-tal, att döma av bilden ovan och alla de i samma genre man kan finna om man googlar lite, men inte sedan 70-talet i alla fall). Och den här bilden känns väldigt bekant :)

Jag beställde en flaska. Tjoho!

Inga kommentarer: