söndag 14 juni 2009

Nu ä ho kravlig

(SKYLLA PÅ HYPODEA)


Igår kväll vid middagen förundrades jag över att jag kunde bli så yr av ett glas vin. Eller har jag fyllt på en gång? sa jag till Älsklingen.

- Nä, jag får nog gå och lägga mig.

Klockan sex kröp jag till sängs och sedan frös jag och frös och febern steg och steg. Och inga som helst symptom hade jag i övrigt. Visserligen har jag lyft sönder ryggen på übermammig Trollunge, otränad som jag är, de här veckorna. I synnerhet den där lyfta-böja-vrida-rörelsen när man ska ha i och ur ungen ur blibarnsstolen trettioelva gånger om dagen, torde inte rekommenderas av ergonomerna. Och visserligen blåvärkte höfter, knän och höger skinka, men det brukar de göra om kvällarna och det torde ju knappast ha något med febern att göra. Och röd och förskräckligt öm var jag lateralt på höger bröst, sannolikt en igenkorkad mjölkgång, men den var helt nytillkommen och kunde rimligen inte ge någon feber.

Säg inte att det är en gyninfektion! tänkte jag. (Jag lider nämligen av olaga blödningar som under dagen övergått till konstant strilande. Jo då, jag lever som jag lär, och har en gyntid, fast först den sista i månaden).

Mellan klockan sex på kvällen och halv nio på morgonen gick jag bara ur sängen för att gå på toa. Huvudvärk och känslan av att vara skinnflådd i luftvägarna, som på den tiden då man var ute och festade och hade rökt som en borstbindare hela natten, var de enda nytillkomna symptomen. Det där med gyninfektion tror jag inte på längre. Lite förunderligt är det med denna brist på symptom, tycker jag.

Vid tio lade jag mig igen och så pallrade jag mig upp vid halv tre och fick i mig en bit tårta (ha ha!). På darriga ben klev jag in i duschen för att spola av allehanda utsöndringar och försöka tömma den där jäkla mjölkgången som Trollet uppenbarligen inte lyckas suga ur.

Bah, snacka om sekunda vara! Jag känner mig som en gammal gnällig tant.

Hörrni, jag skulle ju plantera syrenhäck idag!




Kommentarer:

[2009-06-14 16:35] Doriz: KRYA!

[2009-06-14 20:13] LillaMolly: Vilket elände. Hoppas det ger sig snart!

[2009-06-14 22:18] repoo: Men eftersom det har ösregnat hela dagen i hela världen så hade du ändå inte kunnat plantera nån syrénhäck idag, så om du nu ska vara sjuk så var det i alla fall en bra dag att vara det på :)

Bli osjuk nu!

[2009-06-15 21:08] Skylla: @repoo: Du aaanar inte hur mycket trädgårdsarbete jag utfört i hällregn i min dag, poosingen! Förresten tror jag inte att du skulle banga för lite regn du heller, du försöker bara trösta mig, lilla kosseko :)

Inga kommentarer: