måndag 2 november 2009

Gör mig levande igen

Så här skrev Peppar på Hypo:

Jag vill inte spara ned mina texter, skriva ut dem och lägga dem i byrålådan. Jag vill att de ska finnas kvar här ute. Ha nåt slags liv. Vare sig nån läser dem eller ej.

Precis så känns det. Jag saknar mina Skylla- och Bastettexter. Jag ville att de skulle leva kvar där ute, även om ingen någonsin skulle läsa. Jag har dem nedsparade. Ibland undrar jag om det inte skulle gå att få in dem på en egen hemsida. Någon slags kod måste det ju ändå finnas sparad. Men jag är för blåst när det gäller sådant för att ens försöka ta reda på om det är möjligt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår verkligen! Men kan du inte klistra in dem här, helt enkelt?

aniara sa...

Hade du skrivit här eller på Wordpress hade du bara kunnat ladda upp filen du sparade ner dem med. Annars finns inget mer att göra än att klistra in dem här och sätta "rätt" datum på dem så de kommer i tidsordning. Ett drygt jobb men tar man några texter om dan under lång tid så blir det gjort. Sen har du dem här för alla framtid och skulle du vilja flytta allt en gång till till en ny blogg kan du bara spara ner hela textfilen och ladda upp den på nästa ställe på bara nån minut. Jobbet du gör nu gör du bara en gång så att säga.
Kram!

Scylla sa...

Nu har jag fått länkat till Bastet-texterna, som återfinns i ett mindre vackert format, men ändå. Men jag vet inte hur jag skulle kunna få in Hypo-texterna. Vad jag kan se kan man inte välja datum här.

kicki sa...

flytta till wordpress? där kan man välja datum väl?

Scylla sa...

Ja, jag kanske skulle kunna öppna ett Wordpresskonto bara för de gamla Skyllatexterna. Hrm...

aniara sa...

Jag har har en blogger övningsblogg som jag skaffade när jag skulle jämföra blogger/wordpress och där man kan ändra till rätt datum. Gå in på redigera inlägg (på ett redan postat inlägg alltså) och så ställ in rätt datum och år bara. "Alternativ för inlägg" heter det på versionen jag kör med men det ska finnas på den råa vanliga versionen också. Det är där man kan tidsinställa inlägg om man har många på en dag och vill pytsa ut när man visa dem. Däremot förstår inte jag hur du kunde få in fallfrukt här på sidan när du har raderat dig på FF :) Har du sparat ner hela sidan med html och allt?

Scylla sa...

aniara: Fallfrukttexterna finns liksom kvar ute på nätet. Om man åker ur och sedan tar plats igen, så finns ju allt sparat. Det gäller bara att ha rätt adress. Jag googlade på mig själv och något jag visste att jag hade skrivit om, och fick fram adressen. Däremot har man ju inte tillgång till något annat på Fallfrukt, kan inte gå in och ändra och inte få fram samtliga poster att välja ur, utan man måste hoppa en i taget, framåt eller bakåt - så vitt jag förstår i alla fall. Googlar man på Hypotexterna, så får man ibland fram en länk till Hypo, men texten är borta.

Scylla sa...

aniara: Wow! Det funkar! Åh vad glad jag blir.

aniara sa...

YAY! Hurra så bra!
Då är det bara att göra några texter i taget och så dyker de upp här under rätt dag, datum och till och med TID om du ställer in det. Nu gäller det jag skrev ovan, ett arbete du gör en gång men som sen inte behöver göras om ifall du flyttar mellan blogger-wordpress-whatever..