söndag 28 november 2010

Ca'n Picafort

Vi bestämde att vi skulle boka en resa så snart jag gjort AT-tentan. Det har vi gjort också. Det blir vår första resa tillsammans. Jag har inte varit utomlands sedan Pappa bjöd mig till Fuerte Ventura i januari 2000. Det är elva år sedan.

Jag har känt mig väldigt kluven till att resa. Jag är van vid att åka ensam, bara boka flygstol och fnatta runt på egen hand. Jag är ingen solande människa och jag är allergisk mot stora hotellkomplex med pooler med solstolar runt om och all inclusive med internationell matsedel. Om jag reser vill jag ju uppleva det lokala, inte trängas med tvåhundra turister som ligger platta i en solstol och pimplar öl och äter köttbullar med lingonsylt.

Jag inser dock att ska man resa med de här två krångelungarna, så gäller det att göra det enkelt för sig, i synnerhet första gången. Vi bestämde således att vi ska flyga direkt från Borlänge, trots att det reducerar möjliga resmål betänkligt. Men att krångla iväg till Stockholm med de här två strulputtarna, med de tider charterflygen brukar ha, kändes inte lockande. Vi bestämde oss också för någonslags inclusive. Tanken på att jaga runt och leta matställen som passar alla med den akuthunger som brukar drabba barn, kändes inte heller lockande.

Jag älskar ju Grekland och hade gärna åkt dit, men att åka till Grekland och inte få något Grekland skulle vara alltför plågsamt. Kvar fanns då Turkiet och Spanien. Jag kollade på resmålen i Turkiet, och där var stora fasansfulla höghushotellkomplex så långt ögat nådde, så det gick bort. Spanien kvar. Kanarieöarna eller Mallorca.

Mallorca sägs ju vara väldigt vackert, det lär ha passerat "växtvärksstadiet" när det gäller turism och det ligger lite närmre så det blir mindre tid i luften med otåliga barn, så det fick bli Mallorca.

Jag visade bilder för Draken på stora turkos pooler med palmer runt omkring och frågade, Tycker du att vi ska åka hit? Han tittade, anlade en missnöjd min och sa: Men där finns ju ingen natur! och vände sig om och gick. Ack ja!

Nu har vi bokat en resa i maj till Blue Bay Resort, som ligger i kanten av ett naturreservat i Ca'n Picafort, all inclusive. Det kan nog bli lagom att "öva" sig på.

Inga kommentarer: