söndag 9 januari 2011

Bakmaskiner och allmän håglöshet

Det är tögrader, strax ovan nollan, och har blivit halt som sjutton i gångarna här på tomten. Jag halkade nyss ut för att pyssla om ankor, höns och kanin. Älsklingen skjutsar svärmor till Uppsala för operation av carcinoseländet och kommer troligen sent. Gosungarna är nybadade och tittar på Harry Potter. Jag känner mig allmänt håglös och kan inte komma mig för med något vettigt alls.

Jag önskade mig, och fick, en ny bakmaskin av Älsklingen i julklapp. Den gamla hade lagt av, så som elektriska apparater plägar göra nu för tiden, efter max ett par års användning. Det är ett elände att få till recepten, som i den här bruksanvisningen är angivna med mjöl i vikt och inte volym. Vågen fungerar inte heller, nämligen. Ändå är den inte ens elektrisk.

Första "bullen" gjorde vi enligt favoritreceptet till gamla bakmaskinen, dock ökat ca 1½ gång, för att det, förhoppningsvis, skulle bli kompatibelt. Uppenbarligen inte. Den blev stabbig. Andra bullen sjönk ihop som en platt pannkaka. Jag hade redan lyckats förtränga att mjölet stod angivet i gram och hällde glatt i 7 dl i stället för 700 g. Bullen jag har i nu ligger som en knöl i ena halvan av tråget. Jag googlade för att kunna omvandla 520 g mjöl till deciliter. Jag fick fram att 1 dl skulle motsvara 60 g. Jag kanske skulle ha tagit vanligt vetemjöl istället för special, som lär kräva mer vatten. Hå hå, ja ja! Jag får väl gå ner och skära upp den och se hur exemplaren.

Inga kommentarer: