måndag 17 januari 2011

Från Ginnas lista

Jojo! Här kommer en till ärkenördig lista, som sannolikt ingen annan än jag någonsin kommer att läsa :) Det är vad jag beställt från Ginna:

Perenner:
Actaea pachypoda. Vit trolldruva. Bild

Actaea pachypoda 'Rubra'. Röd trolldruva. Bild

Adlumia fungosa. Klätterhjärta. Bild

Anemonopsis macrophylla. Porslinsanemon. Bild

Astilbe myriantha. Någon slags astilbe. Ska blomma i vitt.

Astilboides tabularis. Parasollblad. Bild

Cortusa matthioli 'Alba'. Klockviva, vit. Bild

Dianthus deltoides 'Erectus'. Backnejlika, mörkröd. Bild

Dicentra formosa 'Alba' alternativt 'Ivory Hearts'. Fänrikshjärta, vitt. Bild

Eupatorium atropurpureum. Rosenflockel. Bild

Eupatorium maculatum. Fläckflockel. Bild

Lilium martagon 'Mrs R O Backhouse'. Krollilja i lite annorlunda färg. Bild

Magnolia sieboldii. Buskmagnolia. Bild

Meconopsis betonicifolia. Blå bergvallmo. Bild

Mertensia virginica. Pärlemorfjärva. Bild

Nepeta x faassenii 'Dawn to Dusk'. Kantnepeta, rosa. Bild

Nomocharis aperta. Fjärilslilja. Bild

Paeonia officinalis 'Rosea'. Bergspion, rosa. Ja, googlar man på denna så får man allehanda svar. Jag vet faktiskt inte hur den kommer att se ut.

Paeonia veitchii 'Alba'. Rosenpion, vit. Bild

Primula x pruhonica 'John Mo'. Violviva, blekgul. Bild

Primula japonica 'Postford White'. Japansk viva, vit. Bild

Primula japonica 'Apple Blossom'. Japansk viva, rosa. Bild

Rodgersia aesculifolia. Kastanjerodgersia. Bild

Rodgersia pinnata 'Chocolate Wings'. Fingrad rodgersia, mörkbladig. Bild

Rodgersia podophylla. Bronsrodgersia. Bild

Rodgersia sp. Någon rodgersiaart.

Salvia nemorosa 'Rosenwein'. Stäppsalvia, rosa. Bild

Veratrum nigrum. Svart nysrot. Bild Bild2

Veronicastrum virginicum. Kransveronika. Bild (Fast bilden visar en hybrid, 'Fascination'. Jag hittar ingen bild på arten, men den är i blå)

Veronicastrum virginicum 'Pink Glow'. Kransveronika, rosa. Bild


Buskpioner
Hei Hua Kui - vinröd. Bild

High Noon - ljusgul. Bild

3 kommentarer:

Johanna sa...

Hej. Jag har faktiskt läst din lista. Typ ett och ett halvt år senare, men ändå....
jag undrar om bilden på parasollbladen är din egen? Jag är på jakt efter en fin bild på dessa att använda i ett skolarbete.
Så, är den din undrar jag om jag får låna den och om den inte är din undrar jag om du vet vems den är?
MVH Johanna

Johanna sa...

Hur gick det med växterna förresten?

Scylla sa...

Johanna: Jag har varit bortrest, därav sent svar. Bilden är inte min, jag har bara länkat till den. Du ser adressen till Urban Jungles sida längst upp när du klickar på länken.

Hur det gick med växterna. Suck! Jag har nog inte insett förrän du frågade att det gick skruttdåligt. Inte mycket som kommit upp. Jag slängde hur mycket sådder som helst härom veckan. Mycket var för blött, jag vet inte riktigt varför. Påsarna jag använder brukar annars hålla tätt både från uttorkning och fukt utifrån.