måndag 24 januari 2011

Det enkla är det vackra

Jag har plockat nypon från två rosenbuskar. Dels en nere vid samhällets lillcentrum som jag tror är 'Fru Dagmar Hastrup'. Jag har blivit väldigt förtjust i den det senaste. En ljust rosa enkel vresros. Den andra är en ros från Hjortgården här i byn. Jag minns, sanningen att säga, inte hur den ser ut. Bara att jag varje år förundras och förälskar mig, och tänker att DEN måste jag ta nypon av och försöka så. För närvarande är jag mest förtjust i just de enkla, doftande buskrosorna. De bulliga gammaldags lockar mig inte på samma sätt som förut, och rabattrosor har jag aldrig tyckt om. Ja, förutom möjligen 'Peace' när jag var i 7-årsåldern.

Nu är rosenfröerna i jorden, liksom ytterligare sex sorter (av 32) ur beställningen från Ginna. Heja mig!

Inga kommentarer: