lördag 8 januari 2011

Sälg, livets viktigaste frukost

Otroligt intressant och med fantastiskt vackra bilder. Jag tror att jag måste köpa mig ett ex, så kan ungarna och jag gå på jakt efter kusar här i snåren i sommar. Jag ska nog köpa en till Pappa också. Och så får jag väl försöka klämma ner en sälg här på tomten. Så att bina får sin frukost. Och för att gynna den biologiska mångfalden i allmänhet. Den här borde du läsa, sa jag till Älsklingen, du som vill köpa skog. Jag lyckas aldrig få honom att läsa "mina" böcker, men den ligger faktiskt på hans nattduksbord nu.

Läs! Den är bara på 89 sidor, och hälften av dem är nog bilder.

3 kommentarer:

EvaP sa...

Åhh..det skulle bli en bra present till min far. Jag tor inte jag har sett sälg hos honom och han är en stor djur- och naturvän.

EvaP sa...

Det borde finnas mer än en sorts sälg? Jag tror min far har ett litet träd. Vet du om det finns någon sort som är mer ovanlig? Jag kan tänka mig att den måste beställas.

Scylla sa...

EvaP: Nja, sälg är en art i videfamiljen (Salix caprea). Och vad jag förstår, så är det just den alldeles vanliga sälgen, som ofta rensas bort som sly och betraktas som "fult träd", som är så viktig för många insekter, svampar etc. Skaffar man någon ovanligare art hos videfamiljen, så är det inte säkert att det är så många olika arter som är beroende av den.