tisdag 18 januari 2011

Incense Rosé (och lite annat)

Jag lade en beställning hos Lucky Scent på Regina Harris Frankincense-Myrrh-Rose Maroc och så lite prover till det, så nu är hon min! Mjuk, varm och snäll. (Här står det om den). Ett problem är att jag inte fattar riktigt hur jag förväntas få ut oljan. Ingen "pinne" sticker ner i flaskan och vänder man bara upp-och-ner mot handleden (eller valfri kroppsdel) så kommer det för mycket för min smak. Den är väldigt koncentrerad och tjock, den där oljan.

Den här gången tog leveransen så lång tid att jag började misstänka att paketet fastnat i tullen och gick och fasade över att behöva hosta upp ytterligare en femhundring, eller något annat okristligt belopp. Men så kom det i alla fall. Tyvärr för sent för att kära parfymmentorn skulle hinna få sina prover i julklapp. Det blir inte alltid som man tänkt det.

En av mina absoluta favoriter i förra sändningen var Tauers L'air du desert marocain. (Här står det om den). Nu beställde jag en annan Tauer, Incense Rosé. Tydligen har den också bytt flaska, för jag hittar två olika bilder.

Och precis som med L'air du desert marocain kan jag tycka att det var synd att de bytte, även om den första varianten nu inte är så särdeles upphetsande. Fast nu var det ju inte flaskan det primärt skulle handla om, *host*.

Incense Rosé doftar rosenblad på toppen av L'air du desert marocain. Rosorna gör den lite snällare, inbillar jag mig, men i botten finns den lite kärva, lätt provokativa retsinaaktiga kådan. Just idag har jag båda dofterna på mig, en på var arm och då känner jag hur tydlig rosendoften är i den förra, och retsinan försvinner liksom i jämförelse med den senare, där den är så mycket påtagligare.

Så här beskrivs Incense Rosé hos Lucky Scent:
“The most beautiful thing we can experience is the mysterious”, said Einstein. Andy Tauer’s new creation, Incense Rose, brings that feeling of awe and wonder into our lives. Built upon the contrast of fiery frankincense and sweet rose, of masculine and feminine, of night and day, it is a mesmerizing blend, deep and sensual. Citrus notes and a hint of cardamom lend the rose a ripe, spicy quality, whereas orris gives the scent an effervescent, sparkling feel. The woody and balsamic notes of cedar, vetiver, patchouli, myrrh and labdanum are rich and dark. They both deepen and soften the other star note of the composition, the smoldering frankincense. Full of character and darkly seductive, Incense Rose will be irresistible for the lovers of incense genre and fans of sumptuous, resinous blends.

Och här är noterna: Clementine, bergamot, castor, Bulgarian rose, orris, Texan cedarwood, incense, labdanum, myrrh, patchouli, ambergris.

Sammantaget så har det här gjort mig vansinnigt nyfiken på Tauers övriga dofter. OCH jag inser hur otroligt mycket jag tycker om L'air du desert marocain. Den blir nog nästa inköp av helrör.

Inga kommentarer: