torsdag 9 juni 2011

I blom


För många år sedan sådde jag frön av buskpion, en Rockii-hybrid. De plantor jag behöll av dem som kom upp, har blivit tämligen styvmoderligt behandlade. De första åren fick de bo i allt större krukor, slutligen tomathinkar, eftersom vi flyttade ett par gånger. Först när vi flyttade hit till byn kom de i jorden ordentligt. Andra sommaren här satte de knopp. Och de knopparna knep Trollet av, varenda en, innan de ens hunnit visa färg. Hur han ens lyckades lokalisera de där små gröna knopparna mitt i allt det gröna är mig en gåta, men säg vad en 2-åring inte är kapabel till. Året efter, förra sommaren, satte de ingen knopp. Men i år så! Äntligen har jag fått se dem blomma. Den ena är vit på svart botten - som man kanske främst tänker sig en Rockii-hybrid - den andra har en ytterligt svag rosa anstrykning. Blommorna är stooora och doftar underbart. Innan jag väl masade mig ut med kameran, hann de tyvärr changera en hel del, så exemplaret på bilden är inte i bästa skick. Men icke desto mindre, jag har blommande buskpioner i min trädgård.

:)

1 kommentar:

AnnA sa...

Buskpioner, bara en sån sak :)