måndag 20 juni 2011

Scolopax rusticola

Senast vi var uppe i buan såg jag en fågel flyga lågt över hygget i kvällningen. Jag uppfattade den som relativt stor, dock inte som tjäder eller orre. Den hade ett väldigt säreget ljud, knarrigt liksom, i en lustig liten melodi som nästan kändes "konstgjord". Någon vecka senare hörde jag samma ljud här i byn, men såg då ingen fågel.

Nu har jag lyckats identifiera fågeln. Det var en morkulla (Scolopax rusticola). Jag har försökt att hitta lätet på nätet, men bara lyckats delvis. På den här sidan kan man lyssna på själva knarrandet, men mina fåglar har inte haft den "kvittrande" fjärdetonen, utan ytterligare ett "knarr", som har bildat en lustig liten melodi. Den melodin har jag inte lyckats hitta någonstans.


Bild: Staffan Waerndt, NRM


Man kan förhålla sig på olika sätt till morkullor. Man kan sitta uppe i buan, lyssna på det säregna ljudet, förundras, njuta. Och man kan göra så här:

Inga kommentarer: