fredag 18 oktober 2013

Stjärnlösa nätter


Av en händelse hamnade jag mitt i en intervju med författaren när boken just kommit ut och jag tänkte att jag skulle läsa den. Först nu blev det av, när jag fann den som CD-bok.

Berättelsen är väldigt stark och gripande och jag gillade den. Men litterärt/språkligt sett... Njae! Jag störde mig på att språket var så inkorrekt, det blev lite "öga rött" över det hela. Kanske var det bara författarens talspråk som slog igenom när han läste, kanske var det meningen, en del av berättelsen. Men jag reagerade hela tiden över felaktiga prepositioner, felaktig ordföljd och felaktigt hanterade partikelverb, felaktigt använda stående uttryck och motsägelser i berättandet. Det kändes mer som om någon har nedtecknat en historia berättad på förortssvenska än som en litterär, om än självbiografisk, skapelse. Icke desto mindre kan man gott lyssna på den, tycker jag. Passar bra som bilbok.

En verklig berättelse om att bli bortgift som ung man. Från ung och kärleksdrabbad med framtidstro till utfryst av familjen, bortgift och ångestfylld - över bara en sommar.

Amàr växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj. När han är nitton år åker familjen på semester till släkten i Irak. Det är länge sedan sist och Amàr trivs i den självklara släktsammanhållningen. Han blir för första gången behandlad som en jämlike. Efter ett besök hos kusinen Amina börjar det gå upp för honom att detta inte är en vanlig semesterresa. Amàr inser att fadern, bakom hans rygg, planerar hans bröllop.

"Mitt liv var bara en handelsvara och de sålde mig billigt. Samma dag som jag satte mig i bilen hemma i Sverige för att resa hit ner låg jag ute på marknaden för försäljning, utan att jag visste om det. Far och släktingarna hade gjort upp det under bordet och allt hade gått enligt deras planer."

Arkan Asaads debutroman Stjärnlösa nätter är en delvis självupplevd och starkt drabbande inifrånskildring av en värld som är verklighet för många unga människor världen över. Men för många är den okänd.


Men hur gick det för Amina?


Inga kommentarer: