söndag 29 mars 2015

Vinden blåser kall


Vinden blåser iskall och snöflingorna yr i luften. Det är igenmulet. Igen. Kaffet smakar fortfarande pyton och inga kycklingar har kläckts under Blåklocka.

Jag har gått runt i huset och ställt om klockor. Sommartid, detta idiotiska påfund! Jag har då aldrig begripit vad det ska vara bra för. För att få ljusare kvällar, har jag hört. Själv skulle jag vara mer behjälpt av ljusare mornar, så att jag tar mig upp. Och det där med ljusare kvällar, vad spelar det för roll? Man måste i alla fall lägga sig tidigare än man vill för att orka upp tidigare än man är skapt för. Snart nog är det i alla fall ljust både på morgonen och på kvällen, så vad är nyttan då?

För böndernas skull, läste jag någonstans. Men käre värld! Bönderna måste väl vara de som har minst nytta av sommartid. De har inga idiotiska kontorstider (ändra på dem istället!) att anpassa sig efter och sedan när började kossor, vetefält och potatisåkrar bry sig om klockan?

Ändra tiden?! Det finns något löjeväckande, något så uppblåst och samtidigt patetiskt i att tro att man kan ändra tiden - istället för att anpassa sig till den. Och ursäkta min fördomsfullhet, men jag tror inte att det är en kvinna som har kommit på det här tramset.


3 kommentarer:

AnnA sa...

Ville bara skicka en kram genom cyberrymden!

Scylla sa...

Tack AnnA!

Viola_T sa...

Håller med om att det är tramsigt!
Fast jag har hört att det är för att mskor ska arbeta bättre genom att få en längre kvällsljus efter jobbet, därmed må bättre och jobba effektivare. Allt för näringslivets bästa. kan det vara så?
Bönderna däremot protesterade då det genomfördes första gången.

Tacka vet jag normaltid!!! (det finns inget som heter vintertid).