torsdag 13 augusti 2015

Insektsvandringar No 2


Den här rackaren är stooor, ja, för att vara insekt alltså, en tre centimeter ungefär. Klubbhornsstekel är det helt säkert, jag fick som vanligt hjälp från facebookgruppen 'Vilken insekt'? att identifiera den, och jag tror att det är en stor klubbhornsstekel, Cimbex femorata. I synnerhet från sidan ser den rätt grym ut, tycker jag, men det är tydligen en "snäll" typ.



Det här är en barrträdlöpare, Rhagium inquisitor, som tillhör familjen långhorningar. Jag har velat kalla den barrträdslöpare eftersom jag haft lite svårt att se att 'trädlöpare' är andra ledet och inte 'löpare'. Men nu tror jag att det sitter.


Det finns en lövträdlöpare också som är ganska lik, men nu har jag lärt mig att skilja dem åt. Här ser man den.


Hagtornsbärfisen, Acanthosoma haemorrhoidale, är Sveriges största bärfis. Jag har inte micklat med färgerna. Den ser ut så här. Snyggo!



Tycker man att det är skojigt med bärfisar - och det tycker man - så kan man anskaffa den lilla (billiga!) boken 'Bärfisar i Sverige - en fälthandbok'. Så här ser den ut:


Just det, en hagtornsbärfis där också! Och så kan man gå med i FB-gruppen 'Vi som gillar bärfisar i Sverige'. Ha det så kul! ;)

2 kommentarer:

Mira sa...

Men BÄRFISAR! Jag kan aldrig upphöra att fullständigt knäcka ihop över det namnet.

ST-doktor sa...

Roliga små djur. När jag klippte häcken i somras såg jag bärfisar göra bärfisar. Googlade (är det sjukt att googla på bärfisar och parning?) och läste att de kan sitta ihop i timmar.