måndag 24 augusti 2015

Söndag

Klockan var tio innan jag lyckades pallra mig upp. Jag börjar med att släppa ut hönsen, handmata dem lite och umgås, så där. Sedan går jag till Bubbel-kaninen och ger honom en näve havre. Jag hämtar tidningen borta vid brevlådorna och plockar maskrosblad till Bubbel på vägen tillbaka.

Sedan sätter jag på kaffe och äter Bollnäsfil med färska blåbär - som jag köpt av den driftiga romska kvinnan utanför Konsum - och basmüsli med tillägg av pumpakärnor.

Det har blivit 'standardmorgon'

Just igår blev det tai chi efter frukost - något jag hoppas att jag kan göra till en vana.

Sedan gjorde jag en briemacka av gårdagens vridna baguetter (de håller sig utmärkt innanför den där skorpan och känns inte alls gamla), packade min gå-i-skogen-ryggsäck och gav mig iväg. Ändlösbergsvägen, uppför, uppför. Idag vek jag in mot Puttkojan där jag stannade och fikade.


Bakom fönsterluckan ligger en massa musbajs. Ja, det har jag trott i alla fall, och undrat varför i herrans namn en mus sätter sig där bakom och bajsar så till den milda grad. Men när jag var kom upp med ungarna tidigare i somras och öppnade fönsterluckan så satt där en liten fladdermus och sov. Jag väckte den abrupt, kan man säga, och jag insåg att det inte är musbajs, utan fladdermusbajs. Jag hade tänkt att sopa bort det innan jag gick för att se om det kommer nytt, och fladdermusen fortfarande kommer dit, men jag glömde.



Sedan fortsatte jag mot Sälltjärn och vidare tillbaka mot Ändlösbergsvägen, som jag följde ner till byn igen.


På vägen ner såg jag en huggis igen. Hurra!


Och sedan, äntligen, äntligen fick jag se en vargspindel med ungar på ryggen. Som jag har längtat och letat! Så vansinnigt sött. Jag låg på bara knän i gruset, alldeles till mig i trasorna, och fotade och fotade med mobilen, (behöver jag säga att jag längtar väldigt efter en riktig kamera med macroobjektiv - och en fotokurs), utan en tanke på att plocka fram min "förstoringsburk" som jag hade lättillgänglig i sidoficka på ryggan.


Jag så såg jag årets första amiral också.

När jag kom hem gjorde jag i ordning ett svalt fotbad och lite te och satte mig på verandan och ringde till pappa.

Så kom Lassepappan förbi och lämnade Nasse så att han skulle kunna åka och träna. Nasse fick bada bubbelbad och så gosade vi i sängen och tittade på Anki och Pytte på Youtube. Strax före åtta skjutsade jag henne tillbaka och fick tillfälle att gosa lite med pojkarna också, innan jag åkte till Konsum för att köpa mjölk, fil och rucola.

Väl hemma åt jag indisk linssoppa.

Får man ha det så här lyxigt? Jag hinner ju till och med att andas.

1 kommentar:

Mira sa...

Du inte bara får. Du ska!