tisdag 25 augusti 2015

På tredje dagen...

För måndagspromenaden valde jag en annan skogsväg som går till... jag vet inte vad. Jag gick inte till vägs ände eftersom jag skulle åka och hämta Trollet för friidrottsträning och inte hann.

Det är gott om stenar med violstensalg längs skogsvägarna här.


Förut trodde jag att det röda var rost från järnhaltig sten. Man lär så länge man lever.


Namnet lär komma av att det luktar viol då man skrapar på den fuktiga algen. Jag har inte provat själv än. Det har varit kruttorrt här det senaste. Men idag regnar det så imorgon kanske.

Och fatta vilken tur! För tredje dagen i rad fick jag se en orm. Denna gång en snyggosnok.



Den väste! Nog har jag, som alla andra, fått lära att 'ormar väser', men jag har aldrig hört det själv. Mina boaormar väste då aldrig.

Där var otroligt mycket fjärilar, i synnerhet citronfjärilar. De var särdeles tarva på ängsvädden.


Gott om trollsländor var det också. Vid ett tillfälle riktigt fladdrade det omkring mig. Underbart!

Lingonen är på G. Och en hel del hallon fanns det också.



1 kommentar:

Viola_T sa...

Det här med den röda laven var intressant att få veta. Har sådana stenar i min egen skog.

Och snoken var ett elegant exemplar.
Naturen har djup!