lördag 7 november 2015

Sjusovare

12.39 stod klockan på när jag vaknade idag. Hon måste ha varit över två innan jag masat mig upp, matat katterna, satt på kaffe, gått ut till djuren, hämtat tidningen och petat i mig lite frukost.


Bubbel, den busen, hade tagit sig ur hagen. Det gör han då och då. Jag gick runt och letade lite utan att hitta honom. Så är det ibland. Rätt vad det är så dyker han upp. Han har tusen ställen här på gården att gömma sig. Jag tänkte att jag skulle gå ut och leta efter honom lite senare. Så satte jag mig vid datorn en stund och vips! var det mörkt. Ingen idé att leta, för när det skymmer går han och lägger sig någonstans och kommer inte fram när man ropar på honom. Så nu är jag orolig. Tänk om han har tagit sig utanför tomten och nu har hunnit långt iväg! Tänk om han har blivit tagen av något djur! Egentligen tror jag inte det. Jag tror att han ser gården som hemma och kaniner är ju bofasta djur. Här finns visserligen rovdjur av alla de slag, men här i byn tror jag inte att risken är så stor att han träffar på något och skulle han nu göra det så har han stora chanser att ta sig undan. Han är ju stor och snabb och här finns så många ställen han kan krypa in där inget större djur kommer åt honom. Det var skillnad med Vitnos, den stackaren, som var instängd i sin bur och inte kunde fly. En fälla snarare än ett skydd. Men oron finns där. Nå ja, jag får helt enkelt vänta till imorgon när det blir ljust igen.

Hela dagen har jag suttit här i min fåtölj med datorn i knät och inte gjort ett smack mer än att skriva några mail och skicka några sms innan jag nu till slut masat mig in i duschen och fått på mig lite rena kläder.

En ny surdeg har jag också satt, till det här brödet som jag blev mycket nöjd med. Det ska bakas igen!


1 kommentar:

Mira sa...

Men... Fick di in honom?