tisdag 2 oktober 2007

Dalmål?

Lika bestört varje gång ögnar jag igenom lokaltidningarnas Födda-bilder och ser små rosenkindade flickebarn och pojkar i kepa som sitter och håller sin nyfödda bäbis, leende in i kameran.

- Herregud! tänker jag De där kan ju inte vara en dag över 20 bara för att fortsätta läsa:

Syskonen heter Alva, Victor och Lukas.

Eh…

Och jag känner mig ännu mer som en mupp. Att vara 40+ i Stockholm och vänta barn är ju föga originellt. Inte ens att vara 40+ och förstis är speciellt avvikande. Men jag kände mig orolig för det när jag flyttade upp hit. Stackars Gullunge och Bäbis att ha en sådan gammal skabbig mamma! Jag kommer att sticka ut, de kommer att bli retade, skämmas över mig.

Och ändå så frågar varenda kotte här när de får syn på mig:

- Är det första?

På jobbet i somras, i kassan på ICA, på bussen, i affärer på stan, i mödravårdens väntrum…

Men herregud! Jag är 44 år! Hur kan ni ens avlägset misstänka att det är första? Här! Här där mammorna föder sitt fjärde barn innan de är fyllda 25?!?

Nu har jag börjat misstänka att det hela är frågan om en dialektal artighetsfras som jag inte riktigt är van vid. I Stockholm frågar man Jaha, när är det dags? eller Vilken vecka är du i? Och så de som inte har barn själva: Vilken månad är du i?. I Dalarna frågar man Är det första?


(Och nej, ingen bäbis än. Oroa er inte, ni kommer att få veta så fort det händer något)



Kommentarer:
[2007-10-02 09:50] morsan: *skrattar gott* Jo du, så är det De flesta här i Dalarna verkar bara kunna köra Amerikanare och barnvagn...

[2007-10-02 10:00] tori: vi vill ha onlineförlossning! som man brukar ropa på kattforum. ;)

[2007-10-02 10:48] Bettty: jag kommer att få rätt, bebban kommer den 7:e!

[2007-10-02 17:25] Skylla: Bettty: Kanske det ja! Jag hade i alla fall inte rätt, för då ska det gå jäkligt snabbt. Bara inte Ipomoea har rätt så - uuuschäkta! - är jag nöjd, för jag unnar Älsklingen den där fina whiskyprovningen med bästa kompisen :)

[2007-10-02 17:38] kicko: Men om du skyndar på ungen lite grann bara så kan JAG ha rätt! =)

[2007-10-02 18:01] Mårr: I morgon kommer hon! :)

[2007-10-02 18:03] aniara: Eftersom alla människor har rätt att ändra sig och jag är medial i dag så säger jag samma datum som Betty, 7 oktober. Jag har en Saidateori som kan stärkas om jag får reda på vad bärfisen har för symbolik. ;)

[2007-10-02 18:04] aniara: .. och för att återknyta till din text så förstår jag heller inte hur folk i 25 års åldern har 3 barn och sitter där med en hel släkt. Jag gick på högstadiet när jag var 25 år, typ

[2007-10-02 20:18] morsan: Jag vet inte riktigt hur det fungerar men har i alla fall förstått så pass mycket att sambo är populärt, många barn är populärt, byta sambo är populärt, få barn med nya sambon är populärt vilket ger minst dubbelt upp i barnaskaran. Mina barn, dina barn, våra barn. Dessutom blir det konstigt när ex-sambon träffar någon ny och får mina barn (våra barn?) dina barn (våra barn?) och våra barn...Hängde ni med?

[2007-10-02 20:21] morsan: Vilket i sin tur resulterar i att väldigt få barn har helsyskon men väldigt många halvsyskon...

[2007-10-02 20:48] kicko: Fok i Dalarna skulle behöva fler hobbies med andra ord? ;)

[2007-10-02 21:44] morsan: jag vet inte det :) de verkar ta med sig sedan dit de kommer. En bekant har lyckats få barn med 3 olika tjejer, som i sin tur fått barn med andra killar. De bor i Sthlm men är födda i Dalarna eller har mor- eller farföräldrar här:)

[2007-10-03 08:13] Skylla: Ja, masar och kullor är ett lössläppt och promiskuiöst jäkla folk! ;) Och dalskar sig gör de på vissa håll också, har jag just läst i tidningen.

Fast jag tycker nog att det där med nya barn med ny sambo medan den gamla i sin tur får nya barn med sin nya sambo, som i sin tur redan hade fyra barn med sin gamla... passar rätt bra i Stockholm också. Och för mig får folk skaffa hur många barn de vill och hur tidigt de vill, det var bara kombinationen generellt mycket yngre föräldrar/frågan "Är det första?" till mig som är såpass gammal, som jag hade problem med. Men jag har ju också löst problemet genom att göra det dialektalt. Det kanske rent av är Älvdalingarna som är ute och dalskar sig, ha ha! Eller så är dalfolk helt enkelt så vidsynta och fördomsfria. Vem vet?!

[2007-10-03 13:23] morsan: Rakt på sak är de iaf :)

Inga kommentarer: