torsdag 18 oktober 2007

Födde

Ett stycke trollunge.

Nå, blandar man in bärfisar i barnavlandet så får man kanske acceptera en viss sylvatisk touch på barnen. Särdeles söt är han ju inte, det kan jag se, rent objektivt, med ansiktsform som Peter Harryson, en bred, rynkad, svullen näsa på persernosnivå, svullna ögon, bred mun (ja, vad kan man annars förvänta sig med tvenne storkäftade föräldrar?) och "hormonplitor" i ansiktet. Men för mig är han naturligtvis ljuvare än ljuv och helt outbytbar.

Nu ligger han här bredvid och krystar och stånkar och bajsar så det bubblar om det. Jo då! Jag har inget minne av att Gullunge stånkade när han skulle bajsa, utan att det där gula, lösa liksom bara rann ut, men jag har kanske glömt. Den här stånkar så jag vaknar av det på nätterna.

Han är särdeles behändig, den här lilla ungen. Han sover rätt mycket på dagarna och det går att lägga honom ifrån sig och göra saker. Och börjar han gråta och jag inte kan ta upp honom på en gång, så händer det att han tystnar av sig själv. Helt olik Gullunge, med andra ord. Den ungen sov bara om han var i mina armar och började han skrika så fortsatte han tills jag tog upp honom. Kanske var det min osäkerhet som förstagångsmamma som påverkade honom, vad vet jag. Igår var vi till och med ute och övningskörde en snabbis, medan trollungen sov och farmor och farfar vakade - med stränga order om att ringa om han vaknade och grät.

I natt har den lilla trollungen bara väckt mig tre gånger, eller nått, för snuttning. De två innan dess har han hållit på och uffat och nuffat, buffat och puffat och haft allehanda underliga ljud för sig ta mig fasiken hela natten. Jag hade börjat misströsta helt och hållet vad gäller hans dygnsrytm – som jag i och för sig vet att bäbisar inte har – och är nu evigt tacksam över att ha fått sova.

De-groteska-tuttarnas-dagar är avklarade. En viss svullnad av behagen kvarstår, men de blåvärkande bowlingkloten under huden är borta och ersatta med lite mer modesta doningar. Nu ska jag bara bli av med mitt karpaltunnelsyndrom också. Jag trodde i min enfald att det skulle försvinna när bäbisen var utklämd, men icke! I slutet på graviditeten hade de nattliga domningarna övergått i domningar dygnet runt och svårigheter att knyta händerna (och därmed att öppna burklock och flaskkorkar samt att vrida ur disktrasan, till exempel). Men efter förlossningen har det blivit värre. Blä! Nu värker det också, i synnerhet på nätterna, då svullnaden och därmed nervtillklämningen ökar. Jag går och nojar lite över att nervpåverkan ska bli bestående.



P.S. Gullunge tycker också att trollungen ska heta Fritjof :)



Kommentarer:
[2007-10-18 10:18] Basilika: Ljuvligt! Grattis, grattis!

[2007-10-18 10:20] Ipomoea: Åh! Fritjof! Grattis grattis grattis! :)

[2007-10-18 10:23] tori: Hej Fritjof!

[2007-10-18 10:27] Skylla: Tack, tack! Fast det blir inte Fritjof, för Älsklingen vill inte. Jag bara tyckte att det var sött att Gullunge hade en så bestämd åsikt :)


[2007-10-18 10:40] Pocks: Fritjof!! Grattis till allt och vad härligt atth öra - jagh ar månne tänkt på dig ska du tro. Mycket roligt! Gosa Fritte och hälsa gullisen att vi alla är lite avundsjuka på små Peterharryssonknytt!

[2007-10-18 10:54] Kanel?: Grattis!! Kul att han är här nu!

[2007-10-18 10:58] kicko: Men med två mot en, kan inte fadern bara ta och ÄNDRA sig då? *tsss*
Skönt att ha dig tlllbaka här, och höra att allt är bra! =)

[2007-10-18 11:02] sodan: hihi, fritjof! nu fick jag samboronbon i huvudet :) grattis till dig och lillknatten och resten av familjen också förstås!

[2007-10-18 11:05] Siv: Myyyyyser bara av att läsa. Härligt!

[2007-10-18 11:13] Anni: Sitter oxå här och myser. Trollungen Fritjiof! Som det kan bli - jag som var så helt inställd på att det skulle bli en Fritjofina ;-)

[2007-10-18 11:16] aniara: Så ska det låta ;) Gott att läsa att din lilla pösmunk mår bra och att du hänger i där hemma med ert nya liv tillsammans. Massa kram! <3

[2007-10-18 11:42] Smulmia: Mysigt med trollunge...:-)

[2007-10-18 12:02] tanke: Grattis grattis grattis till lilltrollet!

[2007-10-18 12:03] vajlan: han kan väl få heta carmencito då? ;) krya på onda handleden/erna och så megagrattis!

[2007-10-18 12:34] Bettty: åh, grattis till trollungen! får han onte veta fritjof i verkligheten kan han ju heta det här i alla fall. Så glad att det är över nu och att allt verkar funka så bra.

[2007-10-18 12:38] Kristin: Grattis och åh, det där stånkandet och buffandet och puffandet.. det är nästan så jag blir sugen på en till. Fast monsterungen ska väl kanske bli LITE mer än två och en halv månad först. :)

[2007-10-18 13:17] Kandidat Dro: Åh, äntligen får man höra. Grattis känns nästan futtigt att säga när du klämt ur dig världens underverk. Men, ändå: Grattis!

[2007-10-18 14:00] morsan: Drakunge och trollunge! Precis som det ska vara :)

[2007-10-18 14:02] Corn?: mitt allra största supergrattis till trollungen!

[2007-10-18 14:53] Vicky: Grattis igen, Skylla! Så underbart med ett litet bäbisknyte, sömnbrist till trots.

[2007-10-18 15:05] hj: å, stånkande och småtroll och bajs och tuttont och föräldralycka, grattis så in i norden!!
Fritjof! Jag hade redan innan jag kommit till slutet på texten sett framför mig ett livs texter om Gullunge och Sylvester :-)

[2007-10-18 16:38] vajlan: blev glad åt adjektiv sylvatisk, har nog inte sett nåt som anspelar på skog på det viset på svenska. :)

[2007-10-18 16:45] Jazz: Grattulerar
Jag har hört att det ofta är så, att barn nr2 gärna accepterar att inte vara centrum i världen hela hela tiden. Något som nr1 vägrar.
Min mamma påstår dessutom att nr3 är bonusbarn. Det är inte mer jobb att ha 3 ungar än 2.
Men vad vet jag. Jag tycker det är mest roligt att höra stånkbajsandet. (jag som inte ens har barn har hört bajsstånk... så jag antar att det är hyfsat vanligt)

[2007-10-18 17:56] Bella: Grattis till trollungen :)

[2007-10-18 18:25] Garbo: Jaa, grattis igen! Mys och njut! <3

[2007-10-18 18:28] AnnA: Fint att höra om trollunge och gullunge :)
Stort grattis!

[2007-10-18 18:32] Mårr: Ooooooooo, trollungen! Hurra!

[2007-10-18 18:58] Nox: Grattis! Jag har alltid tyckt att Fritjof är det vacker namn :)

[2007-10-19 11:14] Mysan: Massor med grattis!

[2007-10-22 21:30] MBF: Å det ljuva stånkandet! Varma grattis.

Inga kommentarer: