söndag 26 december 2010

Kardinal

Jag är helt fascinerad av kardinalfåglar. Så pass att jag funderar på om det inte skulle gå att ha en i en bur här hemma. Fast det vore ju synd att sätta en sådan i bur. Och katterna skulle väl skrämma slag på stackarn. Icke desto mindre kan jag känna det där suget i magen. Längtan efter att faktiskt ha en kardinalfågel i en stor, gammaldags bur.

Och jag tänker på Fanny Flaggs En röd liten fågel i juletid som jag läste ett jullov för några år sedan. Jag tyckte att den var ursöt. Det som benämns feel good-romaner brukar inte fungera på mig, men det här var en riktig må-bra-bok av sådant slag som jag kunde ta åt mig. Jag blir fortfarande varm i magen när jag tänker på den.

2 kommentarer:

Marie sa...

Nu försöker jag komma på vad det är jag har läst av Flagg, men det står still. (Det var inte den ovan.)
Vilken fiiiiiiin pippis!

Scylla sa...

Mårr: 'Stekta gröna tomater...' kanske?