torsdag 16 december 2010

Ej blott hvalarne

Jo, det där med våra triopsar... De var söta. Var - jag hoppas att ni noterade tempus där. Jag brukade stå och titta på dem tills Älsklingen till slut blev sur och sa: Det där är lågt stående kräftdjur. De kan väl ändå inte vara viktigare än att ordna mat till dina barn?! Då fick jag slita mig. Bland triopsarna simmade något som inte var triopsar. Efter att ha kollat på det triopsägglevevererande företagets hemsida insåg jag att det var fairy shrimps. Fråga mig inte vad de heter på svenska. Jag tänker inte försöka mig på någon svengelsk översättning, typ afrikanska violer. Det kan råka komma med sådana ägg ibland, stod det på hemsidan. Hur det kan råka när det gäller labodlade djur begriper jag då inte, men inte mig emot. Fairy shrimps är söta de med.

Triopsarna dog en efter en. Jag sörjde dem riktigt. Till slut var det bara två fairy shrimps kvar. Jag fixade och donade och ordnade så att de skulle få vara i yngelakvariet, i stället för i den lilla butten vi ställt i yngelakvariet. Jag tänkte att de skulle må bättre då, och växa bättre. I akvariet lade jag en stor fin snäcka.

Igår när jag tittade ner i akvariet såg jag bara en räka. När jag började lyfta bort glas och lampa för att komma åt bättre, så såg jag den saknade. Den hade strandat på den del av snäckan som låg ovan vattenytan. Den låg där och "flämtade" och jag sköljde ner den i vattnet där den fortsatte "flämta".

Nu är den död. I akvariet simmar en genomskinlig, knappt skönjbar, räka. Jag undrar om den känner sig ensam. Vad ska jag göra med den?

Inga kommentarer: