måndag 20 december 2010

Tomten fiiiinns inte!

- Tomten fiiiinns inte!

säger Draken och tittar på mig som om vore jag dum i huvudet som ens inbillade mig att han kunde tro på tomten.

- Men nissarna finns!

fortsätter han. Det vet han, för en gång hade ju nissarna varit och lagt paket i hans säng när vi var hemma hos Farmor och Farfar och firade jul.

När Draken helt plötsligt inte vill åka iväg för att gå i luciatåget, så mutar jag honom:

- Om du är duktig och åker iväg och lussar, så ska jag maila till nissarna och be att de fyller på med lite paket i adventskalendern*. Nissarna blir så glada när pojkar är duktiga och lussar.

Draken åker iväg och lussar. När jag har stoppat om honom på kvällen säger jag:

- Nu ska jag gå och maila nissarna och berätta att du varit så duktig.

Och tänk! På morgonen är adventskalendern fullhängd med små paket. Draken tror att det är Nisse-Lång som har varit här, för det var hans favoritnisse när vi var på Tomteland i somras.



* Som modern varit lite slarvig med att fylla i år.

Inga kommentarer: