lördag 5 februari 2011

Philosykos

Käraste parfymmentorn Susanne skickade ett prov på Philosykos - bland annat.

Först när jag satte den på mig luktade det grönt, krispigt grönt, sommar och Grekland och jag blev helt kär. Sedan tyckte jag bara att den luktade Hawaiian Tropic. Jag tänkte att det var bäst att den fick vila ett par veckor.

Andra gången var det ungefär samma sak. Först grönt, somrigt, Grekland och sedan något Hawaiian Tropic-kokosaktigt.

Först tredje gången försvann Hawaiian Tropic, även om jag fortfarande tyckte att det luktade kokos. Nå ja, jag har faktiskt läst en recension av Philosykos som beskrev den som fikon-kokosdoft.

Nu är jag helt kär. Jag satte på mig den så fort jag kom hem från jobbet och sitter nu och nussar på min arm stup i kvarten.

Åh, den här vill jag ha på Mallorca! Den här vill jag ha i sommar!

Jag är uppenbarligen en fikonvän :)

Lucky Scent skräder inte orden:
One of the best fig scents ever made and one of our favorite scents of all time. Philosykos is an ode to the fig groves of Greece. Created by Olivia Giacobetti, this is a very green fig – a fig on the verge of being ripe. The opening is sharp with the tart freshness of the leaves, and then the fig itself comes into play – sweet enough to tantalize, but not overwhelm. The glossy green leaves and succulent fruit intertwine with a dry wood note and a hint of rich earth. You get the sense not only of the whole tree, but the whole grove – the wood, the earth, the sky, the Mediterranean sun coaxing the sweetness of the fruit along as it ripens. Many a superlative has been used to describe this fragrance over the years and it deserves every one. Outstanding.

Jo jo!

Och noterna: fig tree leaves, wood, white cedar. (Ingen kokos?)

1 kommentar:

Anonym sa...

Men så kul! Jag gillar den mycket också, det gröna är förtjusande! Jag tror att man är så förgiftad av kokossololjor och alla associationer man har med dom att det tar lite tid att tvätta rent doftminnet och ta kokosnoten för vad den är i just den här parfymen. Och det lilla mjölkiga fikonet som kommer fram efter en stund är bedårande :)) /S