måndag 19 maj 2008

Blå himmel

SKYLLA PÅ HYPODEA


När klockan var tre i natt hade Trollungen snuttat fem gånger. Det innebär tio väckningar, eftersom han sprattlar mig vaken när han vill tillbaka till sin säng igen. Ytterligare en gång snuttade han under natten, och sedan var det dags för Drakungen som skulle klappa rygg. Klappa rygg är en eufemism för att köra upp knäna i min rygg, sticka upp iskalla fötter i min rumpa och riva på varenda ojämnhet han någonsin kan finna på min hud.

När jag vinglade ner till frukosten vid 7-tiden sov Trollungen, tack och lov, och Drakungen höll sig otroligt nog i skinnet. Kombinationen sömnbrist, Skyllas dåliga morgonhumör, Skyllas allmänt dåliga humör och bråkande ungar är annars ingen hit. Men nu fick jag vakna i lugn och ro och hann plocka undan; duka av frukostbordet, plocka i och ur diskmaskinen, diska skitig långpanna och så vidare.

Med jämna mellanrum lyssnade jag uppåt övervåningen. Tyst. Skönt! Men till slut började jag noja över SIDS och allt möjligt otäckt och travade upp för trappan för att titta till Trollet. Och vem ligger där i sängen, förnöjd till tusen, och har lyckats knäppa upp pyjamasen, få av sig blöjan och kissat ner hela sängen. Hej hopp, vad de kan, de små liven!


Några små snöfläckar är här kvar i trädgården. Flera stora grenar har knäckts på träden bakom vårt uthus på grund av den tunga snön. Men det verkar som om våren faktiskt tänker komma tillbaka. Och tvärt emot vad väderutsikterna spått, så är himlen klarblå och solen skiner. Det tycker jag att vi kan vara värda efter den här helgen.

Älsklingen har åkt till Gävle på jobb och vet inte om han kommer hem i natt. Jag ska försöka städa övervåningen, bädda rent, tvätta, ta hand om lite växter, baka siktkakor och gräva rabatter.



Kommentarer:
[2008-05-19 14:37] hj: har sagt det förut och säger det igen: jag beundrar folk som har flera barn, fattar inte hur ni får till det!

*läste skitkakor. skrattade högt. har dålig humor*

[2008-05-19 17:06] AnnA: hj, då är vi två då. Fast s i k t kakor är nog godare ;)

[2008-05-19 18:33] Skylla: Och bara för att ni skriver så där så tycker jag också att det står skitkakor :)

[2008-05-19 20:14] Vicky: Jag läste också skitkakor och skrattade inte ens. Tänkte att det hade med alla dessa oändliga bajsblöjor att göra. Min värld förefaller lite liten...

[2008-05-19 21:38] Bella: Kanske ska man fundera ordentligt över det där med eventuella syskon till bebis ;)

Inga kommentarer: