tisdag 6 maj 2008

Om böcker - min variant

SKYLLA PÅ HYPODEA


Mitt livs största förlust är Böckerna. Och så Nordiska språk. Jag har inte längre tid eller ro att läsa. Inte längre får jag läsa mig till sömns. Det som varit något av det viktigaste i mitt liv. Ett sätt att hålla mig hel och frisk. Kanske därför jag genast hakar på denna lista, som jag fann hos Astrud. Ett tafatt famlande ut i tomma intet efter Det Dyrbaraste som försvunnit ur mitt liv.


1. Vilken bok läste du senast?
Blue Shoes and Happiness av Alexander McCall Smith


2. Vilken bok ska du börja på härnäst?

Tja... det blir mest körkortsteori här. Och så bläddrar jag i trädgårdslitteratur för att försöka bygga upp en trädgård i skallen. Mustafa Cans Tätt intill dagarna ligger bredvid sängen, men det blir ju aldrig av att jag läser i den. Efter en månad ligger jag på sidan 65. När jag börjar jobba i juni kanske jag kan läsa på bussen. Om jag inte mår för illa.


3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?

Med all säkerhet manliga.


4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?

Ja, faktiskt. Fast utan något 'Hurra!'. Bara som ett konstaterande när jag lägger ifrån mig boken.


5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?

Alltsammans. Fast jag är ju torsk på snygga omslag. Kanske därför jag såpass ofta väljer pocketböcker på engelska. De glittrar mer :)


6. När blir en bok för lång?

De flesta böcker skulle må bra av att vara lite kortare. Till skillnad från de flesta blir jag inte hög av "tjoooocckkkka böcker *glasartad stirrig påtänd blick*". Jag hänvisar till en tidigare text.


7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?

Ja, det gör jag nog. Därmed inte sagt att min engelska är särskilt bra.


8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?

Jag känner mest sorg över att jag bara vet en som jag tror verkligen skulle uppskatta The Griffin & Sabine Trilogy. Det är Pappa, och han vägrar. Den är underbar, fantastisk, förunderlig. Jag skulle verkligen vilja rekommendera den till folk, som en ljuvlig, dyrbar, gnistrande gåva, men folk har ju inte sinne för sånt. Bah!


9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?

Ja, absolut. Jag ger upp rätt snabbt nu för tiden. Annat var det när jag var yngre. Då tvingade jag mig igenom alla böcker jag påbörjat. Varför kan man ju fråga sig. Kanske för att man hade en annan känsla för tid då.


10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?

Sagor och facklitteratur, i synnerhet trädgård, djur och natur, finns det gott om.
Skräckisar finns inte alls. Man blir ju rädd? Varför i all världen skulle jag vilja bli rädd. Det är ju obehagligt.



Kommentarer:
[2008-05-06 16:42] astrud: åh jag älskar griffin & sabine!
och visst har pocketböcker på engelska ofta mer tilltalande omslag! + titlar.

[2008-05-06 20:38] Skylla: Åh, är det sant? En frände!!! :)

Inga kommentarer: