tisdag 6 maj 2008

Vi bor på landet

SKYLLA PÅ HYPODEA


och snart vi fann det

Igår gödslade bonden åkern här intill. Då luktade det koskit, vill jag lova. Jag skrockade lite förnöjt för mig själv, eftersom jag faktiskt fann sketlokta rätt behaglig.

Men idag... Herre min gud! Jag trodde snarare att det skulle lukta mindre och mindre, och att näsan därtill skulle adaptera, men idag STINKER det. Inne luktar det ungefär som det luktade ute igår. Och ute luktar det som om man hade en gödselstack på trappan.

Och jag som har torkvindan full med tvätt. Jag undrar just vad det luktar om den.

Nå ja, hellre koskit än avgaser.


Idag har jag sett årets första ladusvala. Hoppas, hoppas, hoppas att den flyttar in i vårt uthus.


Och för den som har glömt den käcka lilla visan eller är för ung för att ha upplevt Nygammalt så kommer den här.



Kommentarer:
[2008-05-06 10:21] tori?: ah, en av de första sångerna jag plågade min omgivning med, tror jag bestämt. :)

[2008-05-06 11:26] Vicky: Oj, även vi kommer väl få vår beskärda dos skitlukt.. Vi har en och annan åkerlapp runt husknuten.

[2008-05-06 12:32] kicko: Hellre ko än GRIS, skulle jag säga! Både i Skåne och i Västerås har bönderna strax utanför stan nyttjat grislatrin för gödsling av sin åkermark. *hulk*

[2008-05-06 14:56] Sheela: Jag håller med Kicko, var glad att det inte luktar gris för det är fruktansvärt. Förhoppningsvis får ni en rejäl regnskur snart, då brukar lukten försvinna :)

[2008-05-06 18:01] aniara: Det är för djäkligt när det luktar gris eller HÖNS! Höns luktar så illa att jag hulkar och jag är inte äckelmagad i vanliga fall. Hoppas vinden vänder snart för er :)

[2008-05-07 21:42] Skylla: Nu har jag tvättat om kläderna. De luktade faktiskt - trots att det inte ens var gris :) Otroligt!

Inga kommentarer: