fredag 14 oktober 2011

Ljus!

För första gången i mitt liv har jag lejt hjälp med hushållsarbete - ja, bortsett från en flyttstädning. I tisdags var två kvinnor här och putsade fönsterna på nedervåningen. Jag har bara inte hunnit och de såg rent för jävliga ut. Inte bara den vanliga grå hinnan och barnahandsavtryck, utan helt flugprickiga därtill. mycket flugor tycker jag verkligen inte att vi har haft här inne, även om det är perioder på vår och höst när det är många. Det verkar som de gömmer sig i springorna runt fönsterna när det är kallt, och när de sedan värmer på så lyckas de krypa fel och hamnar inne eller mellan rutorna. Hrm... det känns som om det borde till någon slags tätning här, va?!

Nyputsade fönster gör oerhört mycket för mitt välbefinnande. Det blir sådan otrolig skillnad. Ibland har jag nästan lust att ta ner de nytvättade och strukna gardinerna jag hängde upp i onsdags, bara för att se mer av fönsterna, och njuta av allt ljus och alla klara färger.

Den lokala handelsträdgården erbjuder sedan en tid hushållsnära tjänster. Mycket för att kunna ge personalen jobb även när det inte är högsäsong för trädgården. Det var dem vi anlitade. Det hade säkert gått att få det svart - ja inte av dem, men av någon annan - för halva priset, trots Rutavdraget, men jag vill betala för mig och det känns skönt att veta att man bidrar till arbetstillfällen här i kommunen, där nästan alla pendlar.

Inga kommentarer: