tisdag 25 oktober 2011

Pilfink


En bok om pilfinkar! En hel bok om pilfinkar! Den måste jag läsa! tänkte jag när jag fann den på biblioteket. Jag har gått och varit småsur över Älsklingens nedlåtande uttalande om pilfinkarna här (att det är värre att katterna tar en blåmes eller svala och att det är synd att vi inte fick något roligare i holken), och kände att de liksom behövde lite upprättelse.

Jag började läsa den på BB och avslutade den härom kvällen. Förutom att den presenterar vetenskapliga och historiska fakta, är den lyrisk och filosofisk, vacker och mycket tänkvärd. Och pilfinksillustrationerna är ljuvliga.

Ur boken
Det finns en gammal kinesisk föreställning om att pilfinkarna när sommarvärmen ebbat ut kastade sig i floden Huai och fördes till havet där de tillbringade vintern i skepnad av ostron. Att risfältens flockar stillnar som skaldjursbankar är en tilltalande tanke. En tids stillhet och värdslig bortavaro, varför inte?

Förlagets presentation
Under ett halvt sekel har författaren Göran Bergengren följt pilfinkens liv. Med stigande fascination har han genom idoga studier tagit del av denna lilla vanliga fågels beteenden, språk och resor. Som vardagsfågel är pilfinken ofta sedd men sällan iakttagen. Den är inflätad i människans vardag, den finns nästan överallt, och har mycket att berätta. Om resor och hemlängtan, om mänskliga dårskaper och om vår miljö. Kanske till och med om människans framtid. Dessutom återges pilfinken i ett trettiotal finstämda teckningar av Gebbe Björkman.

Inga kommentarer: