måndag 24 oktober 2011

Snutt

Igår hade Nassegrodan en sådan där dag. Hon snuttade ta mig fasen oavbrutet. Några minuter kunde jag lägga henne ifrån mig, sedan var det dags igen. Dags för snutt - inte bara bära nära. På kvällen satt jag i sängen och grät och försökte bemästra obehagskänslan i bröstvårtorna, klaustrofobikänslan och paniken som bara växte. För jag får panik om jag på en hel dag inte kan göra ett enda dugg. Jag begriper inte varför jag får så extremsnuttiga barn. Har jag taskig kvalitet på mjölken, så att de måste snutta på det här viset för att hålla sig mätta?

Nå väl, i gengäld sov hon hela natten, och snuttade bara en gång - och då var det nog för att jag vaknade och kände mig lite orolig över att inte ha "hört av" henne på så lång tid.

På BB använde jag både Mei taien och trikåsjalen en hel del, men hemma har jag faktiskt inte haft dem på mig än. Jag får ta mig i kragen och använda dem om hon skulle visa extrema snuttendenser idag också - även om jag nu inte tycker att det är helt smidigt med snuttning i sjal. Lite avlastning måste det väl ändå bli, tänker jag.

Och förresten har jag kompletterat med en Easy Hug inköpt på Tradera också. För ögonblicket tycks hemsidan vara nere, så jag kompletterar med en bild. Min är också beige, men utan fötter.

5 kommentarer:

EvaP sa...

Du är en av de jag önskar jag bodde nära, som nu - det hade varit så roligt att hjälpa dig lite med de andra barnen och stoppa om dig och fixa kaffe eller te.

Jag tänker på dig i alla fall och du...tillåt dig att strunta i hemsysslorna ibland.

kicki sa...

det är normalt för spädisar att suga sig fast dygnet runt har jag fått lära mig av Amningshjälpen.
Och rent tekniskt GÖR du ju nåt - mata bäbbis är viktiga grejer! - men jag förstår och sympatiserar. J har fortfarande såna dagar emellanåt, då han liksom suger upp produktionen ett snäpp. Eller som idag, då han har feber och är ynklig... Storebror som oxå är sjuk är nedbäddad i pappas säng med 7up och en serietidning, bäbis går inte med på samma behandling.

kicki sa...

Sjalamning går förresten bättre när ungen är stadig och man kan bära dem upprätt utan att behöva ha stenkoll på huvudet hela tiden, tycker jag. Omslutet kryss på magen eller japanskt i ringsjal (http://www.faktisktpraktiskt.se/barinstruktioner/Japanskt/index.html) funkade när J var en månad typ...

Scylla sa...

Eva: Tack, allra käraste du!
Fast det handlar inte så mycket om att få hemsysslorna gjorda, som att jag mår dåligt när jag bara sitter rätt upp och ner. Jag behöver inte göra nytta, men jag behöver GÖRA.

kicki: Du försöker väl inte lura mig att skaffa ett sjunde bärdon, ditt skrälle ;)

kicki sa...

Haha!! Sjalar är ett sånt missbruk vet du - som är lätt att dra med andra i. :)
Ringsjal är en sån där grej man antingen älskar eller hatar tror jag. Micke kommer inte alls överens med den. Svägerskan gillar det inte heller, hon föredrar MT. Jag fattade inte grejen förrens J blev lite stadig och jag lärde mig bära japanskt. Nu är jag glad att jag inte sålde vidare den som jag funderade på.
På tal om det har jag en snygg MT här som jag inte använder... *host*