fredag 21 oktober 2011

Rött


Min MVC-barnmorska är vinprovare. Alltså en sådan som åker runt och håller i provningar, inte bara provar själv. För närvarande är hon i Champagne och, ja just det, provar vin. Därför kan man säga sådant till henne som man kanske normalt håller käft om när man talar med det övermoraliska släktet barnmorskor. Uschäääkta generaliseringen).

Faktum är att det under denna graviditet varit PEST att vara utan alkohol. Eller snarare: vissa alkoholhaltiga drycker i vissa situationer. När vi åkte till Mallorca, på vår första "riktiga" semesterresa på tio år, och Älsklingen beställde rödvin till maten och en cognac till kaffet på planet och jag satt med mitt bubbelvatten, då började faktiskt tårarna rinna. Och på dubbelt 60-årskalas, med fina viner till alla rätterna, så känns det jävligt surt att sitta med ett glas vatten - eller ännu värre: en läsk. Jag har aldrig någonsin uppskattat läsk till maten - eller juice, eller saft, eller något annat sötslisk heller för den delen (utom till julmaten, då jag alltid dricker julmust). Vanligt vatten har jag svårt för som måltidsdryck, om än inte som ren törstsläckare. Till maten föredrar jag mjölk, lättöl, vin eller - jo, faktiskt ibland - bubbelvatten. Det känns neutralt. Men det är ju inte alltid det passar så bra med mjölk. Och inte fan är det kul med bubbelvatten jämt.

Ikväll ska jag dricka ett glas vin. Rött. Eller kanske till och med två. Och jäklar vad jag ska njuta!

Inga kommentarer: