onsdag 26 oktober 2011

Som så

Det förhåller sig som så, att jag har växter och vårlök för pass 3000 spänn som måste ner i jorden snarast. Å hej å hå! Besserwisser-Scylla skulle ju bara göra klart bäbisattiraljerna - det blev hon klar med förra söndagen - och sedan, på måndagen, skulle hon ha ungefär en och en halv vecka på sig före förlossningen till att fixa med växter och lök. Det var bara det, att på måndagen kom det en Nassegroda.

Nassegrodan började gårdagen i bästa extremsnuttarstil, och jag var rätt säker på att hon skulle ha en sådan där dag igen, med snutt var femte minut. Men så lugnade det hela ner sig, och jag kunde gå ut och gräva. Hon sov länge och väl och när hon vaknade gick jag in och snuttade henne, och sedan fick hon följa med mig ut i vagnen. Där somnade hon igen, och jag kunde gräva ytterligare ett par timmar. Jag misstänkte att jag skulle få betala för det under natten, men tyckte att det var det värt. Men inte har hon varit särskilt stökig.

Nu har jag grävt bort ytterligare gräsmatta nere vid granhäcken där det ska ner fler träd, buskar, lite perenner, marktäckare och vårlökar. Dels ett område i ena änden, där jag ska sätta doftripsen (Ribes odoratum), ytterligare en körsbärskornell (Cornus mas), en amerikansk strimlönn (Acer pensylvanicum) och en vit ros, Louise Bugnet.

I andra änden är det snart helt utgrävt för en gulvariegerad kornell (minns faktiskt inte vilken sort det blev till slut, men ungefär en sådan som i länken) en persisk gulros och en vårginst (Cytisus purgans). Egentligen är jag inte så svag för det där knallgula i trädgården, men på våren behövs ju allt som blommar. Jag tror de tre kan göra sig bra mot näverhäggens stam. Jag ska försöka klämma ner en frösådd Carmencitarönn där också (en bild till). Egentligen har jag köpt en guldazalea (Rhododendron luteum) som jag hade tänkt att sätta ytterligare en bit bort mot slutet av häcken i den ändan, och mot de två stora granarna, men det vete fasiken om den får plats för den förbenade gigantiska gungställningen.

Som vanligt är jag mest inriktad på vårfägring och höstprakt. Ja, nu kom det ju ett par rosor med, förvisso. Och både näverhäggen och den amerikanska strimlönnen har jag köpt/sått mest för de vackra stammarna, och dem har man glädje av på vintern.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu är jag ot så det skräller, har inte varit härinne på ett tag - grattis, varmaste grattis till dottern! Så underbart härligt att allt gått bra och som det skulle! Kramar /Susanne