onsdag 30 juli 2014

Buminnen (No 5) I vinden

Jag är svag för sådana saker som snurrar - eller rör sig på annat vis, för all del - i vinden eller i värmeströmmar: mobiler, oroar, prismor och olika typer av "snurror".  Gärna får de skimra, gnistra eller ge ifrån sig solkatter också.


Den här enkla halm-... eh... ja... vad den nu ska kallas är gjord av Anita Karlsson, Anitas halm & eterneller, i Leksand. Åh, vad jag älskar hennes halmskapelser! Jag köper alltid av henne på Leksands medeltidsmarknad och det här är den minst elaborerade skapelsen jag har.


Det här är ett 'oväsen' som jag också köpt på Leksands medeltidsmarknad från Fhix ulltrolleri. Jag har en i vitt också, ett 'väsen'.

Och här är en tovad ängel, som jag inte lyckas få någon bra bild på framifrån men som är rätt söt bakifrån också. Jag köpte henne på en marknad i Grangärde.


(Det är snarare fönsterna som är små, än oväsen och ängel som är stora, ja, och så gör ju perspektivet sitt till, förstås)

Förresten gillar jag vindspel också. Och snurror - jag har en liten samling vid det här laget. Och kalejdoskop. Någon slags barnslig förtjusning att titta på sådant som rör sig, som skimrar, som prålar, som pinglar.

Inga kommentarer: