onsdag 23 juli 2014

En gång ska du


En gång skall du vara en av dem som levat för längesen.
Jorden skall minnas dig så som den minns gräset och skogarna,
det multnade lövet.
Så som myllan minns
och så som bergen minns vindarna.
Din frid skall vara oändlig så som havet.


När jag gick på Mockfjärds kyrkogård och tog denna bild så hade jag Lagerqvists dikt i huvudet. Jag tycker att den är så vacker, så förtröstansfull.

Så kommer jag hem och ser Miras kommentar där hon hänvisar till sin text om sången 'Andetag' ur Völund - som innehåller nästan samma text. Det kändes lite förunderligt, så där.


1 kommentar:

Mira sa...

Livet, döden, minnet, glömskan, vilandet, saknaden. Tankarna är universella. Orden - om man finner dem - går igen. Lagerqvists dikt har jag hört, men mindes inte när jag hörde Andetag. Tack för den.