onsdag 16 juli 2014

Slåtter i buan

Jag har varit uppe i buan med ungarna några dagar men är nu hemma ett tag innan jag åker upp för några dagar i ensamhet och fullkomlig ro innan jag börjar arbeta på måndag.

I lördags var det slåtter. De kör med slåtterbalk - nej, den varken låter eller luktar något vidare.


Draken skulle nödvändigt slå med lie. Vi konstaterade med hjälp av bufolk att den vi har upp i buan, och som jag inhandlat på loppis för att jag blev så kär i orvet, var en busklie, men Draken for runt och lyckades slutligen få låna en vanlig hederlig och engagerade folk som lärde honom att slå. Ja, någorlunda i alla fall. Heja Draken!


Vi andra räfsade. Solen gassade och det var varmt som fagerlund. Vid elva fick vi fika med nybakade bullar uppe vid bagarstugan, det var storbak med anledning av fäbodgudstjänsten följande dag.

Trollet for runt en del med en håv som han lånat av en gästande undervisningsminded biolog och fångade fjärilar, men han räfsade duktigt också med fin handgjord träräfsa.


Vi ett var det korv och bröd borta hos Britta.

Nassen fick låna en liten gul räfsa av Anne-Marie och hon kämpade på hela dagen.


Ungarna var helt fantastiska. De jobbade på som sjutton alla tre, var nyfikna, intresserade och engagerade och de fick så mycket beröm. Jag var tårögt stolt över dem.

På söndagen var så fäbodgudstjänsten. Ungarna var helt fantastiska då med.


Bland annat spelades den här låten. Jag hade inte hört den förr.

3 kommentarer:

ST-doktor sa...

Åh slåtter, det önskar jag att få vara med om någon gång. Att göra det på gammaldagsvis känns stort, man blir del av någonting ... Äh, jag kan inte förklara, men jag vill prova.

Mira sa...

Volund! Jag fick skivan för några år sedan av min familj. Inför sången Andetag grät jag som ett barn! http://mirasmirakel.blogspot.se/2009/03/andetag.html

Scylla sa...

ST-doktor: Ja, slåtterbalk är ju inte särskilt gammaldags, men det är trevligt att slå med lie :)

Mira: Så vacker!