torsdag 31 augusti 2017

Jo därför


Varför jag - som i sviterna efter ett utmattningssyndrom - gick med i styrelsen för byföreningen kan man naturligtvis undra över.

Det förhåller sig som så att jag vill ha bort Herr Obergruppfürer i vägföreningens styrelse ity han förpestar min tillvaro, använder sitt ordförandeskap för egen vinning, även - kan jag sätta en fet slant på - ekonomiskt. Det går ju att sköta snyggt så att det inte syns i några rullar. Varför skulle en ärkeegoist, som driver två företag, med anställda (ja, han utnyttjar sådana som inte kan få en vanlig anställning och får väl det mesta av lönekostnaden från Försäkringskassan) utöver sin egen anställning (hur många procent vet jag inte) och har två små barn, båda med kroniska sjukdomar som kräver en hel del insatser, åta sig att därutöver vara ordförande för byns vägförening? För att han värnar byn och sina medmänniskor? Knappast! För att han är en social typ som tycker om att verka i föreningslivet? För all del, rätt social är han, men han har decimerat den sociala delen inom vägföreningen till intet. Kaffe på årsmötet, det har han inte tid med, så det är avskaffat, och så vidare.

En liten del av byborna tycker att han är sååå fantastisk. De har inte sett förbi det servila och aldrig opponerat sig mot honom - och sett vad som händer då - utan kowtowar underdånigt så fort han visar sig. En större del vet vad han går för men vill inte ha någon konflikt. Ytterligare en del vet knappt vem han är. (Ja, det är ju så mysigt och pysigt att bo på landet; sådan gemenskap!)

Det enda jag kan göra för att motverka honom är att själv göra något för byn - utan att ta betalt för det som han gör - att synas, att bonda med dem som faktiskt är schyssta, i synnerhet de som är nya och inte känner till honom riktigt. På så sätt kanske jag kan få folk med mig att välja någon annan till ordförande. Och är han inte ordförande, så kan han inte förpesta min tillvaro på samma sätt, inte få med sig de fjäskande ja-sägarna och inte de konflikträdda.

Det är mitt långsiktiga projekt för överlevnad i byn. Insallah.

Inga kommentarer: