tisdag 8 augusti 2017

Klassikerprojektet


Det går inte så där hejans bra med mitt Klassikerprojekt 2017 kan jag avslöja. Under semestern - i e "semestern" - har jag förlorat min förmåga att läsa och dessförinnan har jag bara läst På västfronten intet nytt, det vill säga den kortaste av de sju. Läst och läst, förresten, jag lyssnade.

Moby Dick flöt på riktigt bra ett tag, men en bit före slutet av första boken (jag har en utgåva i två delar) kom jag av någon anledning av mig. Var det när jag fick en sådan våldsam lust att läsa Vegetarianen tro?

Det här lär vara omslaget till första utgåvan av Moby Dick. Visst är den fin!?

När jag skulle på semester till Rhodos med barnen i maj så skaffade jag Storytel. Jag tänkte att jag skulle bli galen om jag tvingades sitta vid poolen och hålla koll på ungarna hela dagarna och varken kunde läsa, skriva, handarbeta eller sysselsätta mig på annat sätt. Men att lyssna på en bok och titta ut över poolen kändes överkomligt. Jag är ju ingen poolmänniska överhuvudtaget, men jag ville att ungarna skulle få bada och plaska i värmen och Trollungen var i stort behov av att få träna simning.

Jag vet inte direkt om Storytel lönat sig för mig. Normalt lånar jag ju ljudböcker gratis på biblioteket, men det är rätt trivsamt att ha den. Åtta böcker har jag lyssnat på sedan i mitten av maj - första två veckorna gratis. Nu håller jag på med tredje delen i serien om Arn, som jag faktiskt inte läst. Jag blev lite sugen eftersom jag planerat in besök i Varnhem, Gudhem och Alvastra på vår resa till och från Skåne i somras. Draken är ju så otroligt historieintresserad och själv har jag en faiblesse för kyrkor och kloster. Alvastra har vi varit vid flera gånger tidigare och Varnhem har vi gjort ett kort besök i. Vi kom tyvärr sent och dessutom ösregnade det, så det kändes som om det kunde vara kul med ett nytt besök, i synnerhet som alla tre ungarna gillade det. Och inför denna resa började jag alltså med serien.

Jag tror faktiskt att jag ska ta upp läsningen av Moby Dick igen. Vi får se om jag kommer ihåg den såpass att det funkar eller om det bara blir träligt och den kräver omläsning (pust!)

Inga kommentarer: