onsdag 10 januari 2018

-15°


I natt har temperaturen fallit med nästan tio grader. Diset ligger över åkern och det är knappt man skönjer skogen där bortom. Det är ännu svårt att avgöra om det bara är dimmigt eller också mulet. Senast temperaturen föll väntade jag mig klart väder, i stället för det sedan länge rådande jämngrått mulna, men när det ljusnade och jag tittade ut var det fortfarande grått - och blåsigt. Det var oväntat.

I köket är det 16°. Som alltid är det problem med temperaturfördelningen i huset. Här uppe är det varmt och skönt. Jag ska vila en stund, ligga i sängen och läsa, men sedan ska jag gå upp och elda i både vedspis och kakelugn, tänkte jag. Jag bryr mig inte så mycket om det är kallt där nere. Jag har vant mig. Jag brukar sätta på mig en fleecetröja, går hur som helst alltid med inneskor och vill jag sitta i vardagsrummet och läsa så drar jag en filt över mig. Men för barnen är det jobbigt.

Jag har lovat Trollet hans ägg tills han kommer hem från skolan. Jag försov mig i morse och hann inte steka några åt honom. Trollet är liten, huvudet kortare än kompisarna, och mager. Skolhälsovården larmade om att han minskat i vikt sedan förra året. Jag gör vad jag kan för att få i honom ordentligt med protein och energi. Han älskar stekt äggvita, gulan äter han inte. Så jag står här om mornarna, om jag inte jobbar, och delar ägg och steker. Det blir en herrans massa gulor över, som jag har lite svårt att göra av med. Äggvita på flaska fungerar inte. Inte ens katterna åt eländet. Jag steker i olivolja, mycket, och en hel del hamnar i små fördjupningar och gropar i ägget, förhoppningsvis så mycket att det blir några extra kcal där. I ärlighetens namn köper jag äggen. Mina egna är så små och har så stor andel gula i sig, synd att offra dem, tycker jag. I köpeäggen är det betydligt mer vita än gula.

Jag är fortfarande sjukskriven, det blir en vecka idag. I morgon ska jag pallra mig iväg till jobbet, tänkte jag. Det går nog.

Inga kommentarer: