torsdag 4 januari 2018

Böcker 2017

Efter det nesliga resultatet av Klassikerprojekt 2017 har jag känt mig tämligen modstulen. Idén om projektet kom till mig då jag faktiskt hade lyckats komma igång igen med att läsa böcker, inte bara lyssna. Tyvärr förlorade jag den förmågan rätt snabbt. Jag har alltså bara läst en av sju planerade böcker, den kortaste, På västfronten intet nytt. Och lyssnat, inte läst. Moby Dick är jag fortfarande inte klar med, det bara funkar inte att läsa.

När jag gått här och funderat har jag bara kommit på en enda bok jag faktiskt läst, men efter att ha kollat lite på mina gamla texter och lite spridda, röriga anteckningar i mobilen, inser jag att det inte är riktigt så illa.

Jag har läst de fem delarna i Åsa Larssons deckarserie - men sanningen att säga är jag inte säker på att jag läste dem alla i år. Jag har varit så dålig på att här anteckna vad jag läst, och bloggen fungerar ju som min privata läsdagbok, så att säga. Jag har förvisso en läsdagbok i bokform, jag kanske skulle börja använda den så att jag får lite ordning på det hela.

Låt säga att jag egentligen bara läst en enda av Larssons böcker i år, då är jag ändå uppe i sex lästa böcker, och det är inte så illa pinkat av en tant som inte längre kan läsa.

Lästa böcker
The Year of Reading Dangerously - Andy Miller
Min fantastiska väninna - Elena Ferrante
Vegetarianen - Han Kang
Solstorm - Åsa Larsson
Det blod som spillts - Åsa Larsson
Svart stig - Åsa Larsson
Till offer åt Molok - Åsa Larsson
Till dess din vrede upphör - Åsa Larsson
Sju korta lektioner i fysik - Carlo Rovelli
Färden genom mangroven - Maryse Condé


När det gäller böcker jag lyssnat på är jag inte heller helt säker på när jag egentligen lyssnade. De tre Nesserböckerna jag skrev om i början av året är jag tämligen säker på att jag klämde i slutet av 2016, därför tar jag inte med dem i listan. Jag var länge säker på att jag lyssnat på Vi var skapta för lycka av Véronique Olmi under 2017, men insåg så småningom att så inte var fallet. Det kan gälla fler bland de nedan listade.

CD-böcker
Simon och ekarna - Marianne Fredriksson
Blanche och Marie - Per Olov Enquist
Kapten Nemos bibliotek - Per Olov Enquist
Skymningslandet - Marie Hermansson
Svampkungens son - Marie Hermansson
Paradisbaden - Akli Tadjer
På västfronten intet nytt - Eric Maria RemarqueMidsommarvals - Viveca Lärn
Hummerfesten - Viveca Lärn
En fröjdefull jul - Viveca Lärn
Sol och vår - Viveca Lärn
Värmebölja - Viveca Lärn
Aprilväder - Viveca Lärn
Tusen olevda liv finns inom mig - Tomas Sjödin
Mig äger ingen - Åsa Linderborg
Om skönhet - Zadie Smith
Nathalie - en delikat historia - David Foenkinos
Vår man i Havanna - Graham Greene
I väntan på Doggo - Mark B Mills
Allt jag önskar mig - Grégoire Delacourt
Pojken i randig pyjamas - John Boyne


Min allra käraste faster tipsade mig om Snöstormen, som gick som radioföljetong. Den var verkligen helt fantastisk. Jag lyssnade på den nästan i ett svep. Jag vill minnas att jag var tvungen att sova en sväng, men satte på fortsättningen så fort jag vaknade på morgonen.

Radioföljetong
Snöstormen - Vladimir Sorokin


När det gäller böckerna jag lyssnat på via Storytel är jag emellertid säker. Jag skaffade den i maj. Jag tycker nog att Storytel är värt sitt pris. Visserligen kan jag låna CD-böcker gratis på biblioteken, men där är urvalet betydligt mer begränsat, och det är smidigare att ha böckerna i telefonen, vilket gör att jag lyssnar mycket oftare. Jag lyssnar i bilen till och från jobbet - två timmar per dag när jag jobbar i Falun - när jag handlar, när jag fixar här hemma - i mindre utsträckning när jag har barnen dock. När jag räknar på det så har jag betalt 40 kronor per bok. Det får det vara värt när jag nu faktiskt inte kan läsa på vanligt vis.

Storytel - omvänd ordning
Swing Time - Zadie Smith
De polyglotta älskarna - Lina Wolff
Den underjordiska järnvägen - Colson Whitehead
Baskervilles hund - Sir Arthur Conan Doyle
Koka björn - Mikael Niemi
Drunkna inte i dina känslor - Maggan Hägglund, Doris Dahlin
Skuggans lag - en spanares kamp mot prostitutionen - Simon Häggström
Jakten på Kapten klänning - Jonas Trolle
En studie i rött - Sir Arthur Conan Doyle
Oceanen vid vägens slut - Neil Gaiman
Never let me go - Kazuo Ishiguro
Frågor jag fått om förintelsen - Hedi Fried
Flickan från ovan - Alice Sebold
Farfar var rasbiolog - Eva F Dahlgren
Omgiven av idioter - Thomas Eriksson
Min europeiska familj - Karin Bojs
Historien om Ostindiefararna - Herman Lindqvist
Körsbärslandet - Dörte Hansen
De vilda Vasarna - en våldsam historia - Herman Lindqvist
Spåren av kungens män - Maja Hagerman
Omgiven av psykopater - Thomas Eriksson
Riket vid vägens slut - Jan Guillou
Tempelriddaren - Jan Guillou
Rätt inställning till regn - Alexander McCall Smith
Vägen till Jerusalem - Jan Guillou
1947 - Elisabeth Åsbrink
Vargbröder - Michelle Paver
Anna Svärd - Selma Lagerlöf
Måsen - berättelsen om Jonathan Livingston Seagull - Richard Bach
Körkarlen - Selma Lagerlöf


Summa sumarum: Om jag nu räknar lågt på både Lästa och CD-böcker, så är jag åtminstone uppe i 52 lästa/lyssnade böcker 2017. Och som trött, överårig ensamstående småbarnsmamma, i sviterna efter ett utmattningssyndrom, jobbande så gott som heltid, som inte kan läsa, så är jag faktiskt nöjd med vad jag trots allt "åstadkommit". Det tar ju betydligt längre tid att lyssna på en bok än att läsa den - ja, om man nu kan läsa. Och förtreten med att bara lyckats läsa en av planerade sju klassiker får jag helt enkelt svälja. Och jag tröstar mig en smula med att Körkarlen, Anna Svärd, En studie i rött, Baskervilles hund - och kanske även Måsen - ändå brukar räknas till klassikerna.

TILLÄGG: Allt eftersom tiden går kommer jag på fler och fler böcker som jag faktiskt läst eller lyssnat på. Jag lägger till dem eftersom och räknar samtidigt upp summan ovan.

Inga kommentarer: