onsdag 17 januari 2018

Veckans topplista; vecka 3

Man hittar mycket roligt när man fnattar runt bland bokbloggar. Jag blev nog lite förskräckt när jag först började träffa på Veckans topplista: Herregud! Är det verkligen så många som hinner läsa så många böcker på en vecka att de bland dessa kan utse fem favoriter? Och i förskräckelsen kastade jag bara ett snabbt öga på inläggen och förstod aldrig vad det egentligen handlade om. Nu har jag emellertid uppdaterat mig en smula och det var naturligtvis inte så att det sitter människor i var och varannan bloggstuga som läser 25 böcker per vecka. I stället är det så att man varje vecka ska välja fem böcker på ett specifikt tema. Idén kommer uppenbarligen från Johannas deckarhörna, och varje veckas tema kan man utläsa här.

För vecka 3 gäller Vinterkänsla (t ex omslag eller i bokens handling). Och eftersom jag för tillfället är helt besatt av böcker så tänker jag hänga på även detta och gör härmed min debut.


Jag tycker väldigt mycket om alla dessa fem.

Snö av Maxence Fermine
1800-talets Japan. 17-årige Yuko är en poet med stark fascination för snö. Han anställs vid kejsarens hov men får först gå i lära hos mästaren Soseki. Männen finner varandra och Yuko hjälper Soseki att få återförenas med sin älskade, den vackra lindanserskan Snö, och lär själv känna hennes dotter Vårsnöflinga... Jag skrev om den här.

Flickan med glasfötter av Ali Shaw 
Säregna saker händer på öarna i den avlägsna och snökalla skärgård som heter St. Hauda’s Land. Egendomliga bevingade varelser fladdrar förbi i de frusna myrmarkerna. Albinovita djur gömmer sig i de snöhöljda skogarna. Maneter lyser i havets djup. Och Ida MacLaird är sakta på väg att förvandlas till glas...  Jag skrev om den här.

Snöns rike av Yasunari Kawabata
Till en turistort med heta källor på den snörika ön Honshu - ett paradis för njutningslystna rika - kommer Shimamura. Han är medelålders, förmögen, en estet ut i fingertopparna, som tillfullo förmår uppskatta två fjärilars lek över fälten, men vars trötta hjärta inte orkar omfatta en passion. I honom förälskar sig den unga geishan Komako. Deras förbindelse är dödsdömd från början, men i det längsta vägrar Komako, hängiven och förtvivlad, att inse detta. 
Det är nu väldigt länge sedan jag läste Snöns rike, men då jag gjorde det älskade jag den och jag läste - och älskade - allt jag lyckades finna av Kawabata. Jag kan inte påstå att jag blir jättesugen när jag nu läser baksidestexten. Men en dag ska jag sätta mig ner och läsa om alla mina Kawabata. (De är visst bara tre, upptäckte jag nu när jag kollade här)

Vid lärkvatten av Maria Tapaninen
Vid en grumlig sjö, i en ålderdomlig by i Karelen bor de sju systrarna. De lever i symbios med naturen och umgås med döda själar och kvarblivna ryssar i en kollektiv och drömlik värld.
Jag skrev om den här.

Trollvinter av Tove Jansson
Det är vinter i Mumindalen. Hela muminfamiljen har gått i ide för att sova tills våren kommer igen, precis som alla mumintroll har gjort i eviga tider. Men plötsligt händer något oväntat - Mumintrollet vaknar upp och kan inte somna om. Han är det första troll som någonsin har fått uppleva den främmande, iskalla värld som kallas vinter. 
Typ världens bästa bok eller nått. I många, många år plockade jag fram den varje år när snön kom och läste. Och jag har lyssnat på den många gånger också. Finns inläst både av Birgitta Ulfsson och Mark Levengood. Det är något visst med att få med finlandssvenskan. Draken och Trollet gillar den också. Draken bad mig låna den åt honom strax före jul så att han skulle få lyssna igen.

Genomgående: magin, det poetiska, det estetiska; snö och frost.

1 kommentar:

Vargnatt sa...

Flickan med glasfötter minns jag att jag tyckte bra om när jag läste den :)