torsdag 21 oktober 2010

Trädgården som inte blev

Nej, inte blev det något trädgårdsbloggande, som jag planerat. Hela trädgårdsgeisten försvann under senare delen av sommaren, i samband med att vi köpte stugan. Jag har knappt gjort någonting sedan dess. Grävt bort ytterligare lite gräsmatta och fått ner en del marktäckare och tidlösaknölarna jag fick av Pappa, det är allt.

Geranium endressii, spansknäva

Tanken var att jag skulle gräva bort gräset och plantera marktäckare och perenner längs hela staketet nedom grinden, där det nu står en del buskgrupper och ett par träd. Jag skulle gräva ut längs granhäcken och plantera fler träd och buskar samt marktäckare där. Jag skulle gräva ut runt den nyplanterade syrenhäcken, där gräset nu vuxit in, gödsla och plantera mer smultron. Jag skulle också ha skickat efter mer vårlök från eurobulb.nl. Och jag skulle ha grävt "blå rabatten" bredare och planterat kantnepeta längst fram.

Geranium 'Midnight Reiter'

Suck! Ett annat år! Ett annat liv?

Geranium x oxonianum, kronnäva

På bilderna syns nävorna i min vit-rosa *host* framsidesrabatt. 'Midnight Reiter' ska flyttas, eftersom den, som synes, är blå. Den har ett fantastiskt mörkt bladverk som nu under hösten varit knallrött-auberginfärgat. Inte dum alls! 'Splish Splash' upplever man inte blå på håll, så den får stå kvar. Jag har par nysådda aklejor som ska ner där istället, 'Snowball' och 'Pink Petticoats', men det får bli till våren.

Geranium 'Splish Splash'

Jag sörjer särskilt att jag inte hann skicka efter lökar från Eurobulb. Jag vet att det är lika bra, för jag hade aldrig haft tid att få dem i jorden, men det känns synd att missa en hel säsong på lökfronten. Jag hade så gärna velat skicka efter fler små vita och blekgula narcisser i olika varianter, för de jag hade blev så himla fina där de stod bland myskmadra, lungört och förgätmigej. Jag hade också tankar på att skicka efter svarta tulpaner att ha bland mina vita (och någon 'Freckles') fjärilsvioler och frö till rosa förgätmigej att ha både här och där. Nå ja, men men, som sagt...

Inga kommentarer: